همه چیز درباره ترک تریاک در خانه

ترک تریاک در خانه امکان پذیر است

باید بدانید که فرایند ترک تریاک بطورکلی چالش برانگیز است و اگر بخواهید ترک تریاک در خانه را انجام دهید، چالش برانگیزتر هم می‌شود، زیرا اگرچه علائم و عوارض ترک تریاک معمولا کشنده نیستند، اما کنترل آن‌ها می‌تواند دشوار است.

قطع وابستگی به تریاک برای یک زندگی سالم‌ واجب‌ است، زیرا عوارض تریاک (اپیوم) می‌تواند آسیب جدی به سلامت روحی و جسمی شما وارد کند. اگر شما بنا به دلایل مختلف مانند حفظ حریم شخصی و یا وضعیت مالی و… خواهان ترک تریاک در منزل هستید، توصیه می‌کنیم با متخصصین ونک کلینیک همراه باشید. در این مطلب قصد داریم تا صفر تا ۱۰۰ روند ترک تریاک در خانه را شرح دهیم.

ترک تریاک در منرل امکانپذیر است؟

در فرایند ترک تریاک در خانه چه اتفاقی می‌افتد؟

کسانی که برای ترک تریاک در منزل آن هم به تنهایی اقدام می‌کنند، ناچارند تا از روش بوقلمون سرد برای ترک اعتیاد به تریاک استفاده کنند. در این روش شما بطور ناگهانی مصرف تریاک را قطع می‌کنید که این منجر به علائم ترک شدید و ناخوشایند می‌شود، به خصوص اگر اعتیادتان به تریاک سنگین بوده و یا مدت زمانی طولانی آن را مصرف کرده‌اید. در حقیقت با مصرف درازمدت و سنگین تریاک، بدن و مغز برای عملکرد طبیعی خود به وجود تریاک نیاز خواهد داشت و حالا که بصورت یکباره مصرف تریاک را قطع کرده‌اید، بدن به عدم حضر تریاک واکنش نشان می‌دهد و این واکنش با بروز عوارض ترک تریاک همراه خواهد بود که مدیریت آن‌ها کار هر کسی نیست!

اگر مصرف تریاک را بطور ناگهانی قطع کنید دچار علائم ترک زیر خواهید شد:

• درد عضلانی
  • بی قراری
  • تحریک پذیری
  • آبریزش چشم
  • تعریق مفرط
  • بیخوابی
  • خمیازه
  • انرژی کم
  • تهوع
  • تپش قلب
  • مردمک گشاد شده

همانگونه که گفتیم علائم مذکور بسیار ناخوشایند هستند و باید برای کنترل آن‌ها فکری کرد و چاره‌ای اندیشید! اما به همینجا ختم نمی‌شود و خطرات دیگری نیز برای ترک تریاک در منزل وجود دارد.

حتما بخوانید: عوارض ترک تریاک کدامند؟

عوارض ترک تریاک در خانه

خطرات روش ترک تریاک در منزل

ریسک ها و خطرات ناشی از ترک اعتیاد تریاک در منزل عبارت است از:

1. عموما افراد موقعیکه در حال اقدام به ترک تریاک در خانه هستند، فکر می‌کنند نمی‌توانند روی کمک متخصصین یک مرکز درمانی معتبر مانند مرکز ترک اعتیاد ونک حساب باز کنند (که البته میتوانند کمک حرفه‌ای دریافت نمایند، حتی زمانی که در منزل هستند!)، از اینرو تنها به روش یابویی یا بوقلمون سرد تکیه می‌کنند. همانگونه که گفتیم ترک ناگهانی تریاک منجر به علائم ترک شدید خواهد شد و متاسفانه نتیجه‌ای جز عود نخواهد داشت. علت اینست که اکثر بیماران در میانه راه، برای تجربه نکردن عوارض ترک شدید به مصرف مجدد تریاک روی می‌اورند.
  2. همچنین افراد ممکن است دچار خشکی پوست و یبوست گردند.
  3. کم آبی بدن به دلیل استفراغ و تهوع در فرایند ترک خانگی تریاک بسیار شایع است که اگر آن را برطرف نکنید، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود!

بنابراین اگر در روند ترک تریاک در خانه دچار کم آبی شدید، باید با متخصصین بهترین مرکز ترک تریاک در تهران یعنی ونک کلینیک تماس(۸۸۰۵۴۹۵۱) بگیرید. کم آبی یک مشکل جدی است و میتواند منجر به ضربان نامنظم قلب و مشکلات گردش خون و قلب و عروق شود. علائم کم آبی عبارتند از:

• تشنگی شدید
  • دهان خشک
  • ادرار کم
  • تحریک پذیری
  • سرگردانی
  • تپش قلب
  • تنفس سریع
  • چشم های گود

نکته مهم: اگر بیماری قلبی و یا دیابت دارید، ترک تریاک در منزل را فراموش کنید و خدمات بستری ونک کلینیک را دریافت نمایید.

حتما مطالعه کنید: عوارض تریاک چیست؟

ریسک و خطرات ترک اعتیاد تریاک در منزل

راه های مدیریت علائم ترک تریاک در خانه

اگر بخواهید بدون دریافت کمک حرفه‌ای برای ترک تریاک در منزل اقدام کنید (که البته متخصصین اعتیاد آن را توصیه نمی‌کنند، زیرا فرایند ایمنی نخواهد بود) راه‌های زیر را فراموش نکنید:

• برای برطرف کردن بی آبی ناشی از ترک تریاک در خانه باید حتما از مایعات و محلول های الکترولیت مانند Pedialyte استفاده کنید.
  • داروهای بدون نسخه برای درمان ترک تریاک در منزل به شما کمک می‌کنند تا بتوانید علائم ترک تریاک در منزل را تا حدودی مدیریت کنید، داروهای مناسب جهت ترک تریاک در منزل عبارتند از:
  1. لوپرامید برای درمان اسهال
  2. مکلیزین یا دیمن هیدرینات یا انتی هیستامین هایی مانند بنادریل برای تهوع
  3. برای رفع درد از مسکن هایی مانند استامینوفن معمولی و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن

توجه داشته باشید که هر دارویی دارای عوارض است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند شما را درگیر خطرات زیادی کند.

علائم ترک تریاک در خانه ممکن است تا روزها و هفته‌ها ادامه دار باشد. اگر این داروها به درمان شما کمک نمی‌کنند و علائم شما بهبود نیافت، حتما از متخصصین بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران یعنی ونک کلینیک ، کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

•  استفاده از مکمل ویتامین برای ترک اعتیاد
  •  داروهای گیاهی ترک تریاک مانند جینسینگ که می‌تواند برای کنترل میل به تریاک مفید باشد. همچنین داروی گیاهی U’finer نیز اسیب های وارده به مغز را ممکن است کنترل کند. توجه داشته باشید که هرگز بصورت خودسرانه از داروهای گیاهی برای ترک تریاک استفاده نکنید.
  • طب سوزنی نیز در بهبود علائم ترک ترک در منزل می‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: فواید و مزایای ترک تریاک چیست؟

مدیریت علوارض ترک تریاک در خانه

کارهایی برای کنترل ذهن، برای ترک تریاک در خانه

افرادی که در حال پشت سر گذاشتن فرایند ترک تریاک هستند، ممکن است دچار اضطراب، افسردگی ، میل زیاد به تریاک و…باشند. یادتان باشد اگر تریاک را در منزل ترک میکنید، نیاز به اراده‌ای فوق العاده قوی دارید. می‌توانید با رویکردهای زیر ذهن خود را مشغول کنید:

1. ذهن خود را درگیر دنیای فیلم، کتاب و یا سرگمی مورد علاقه خود کنید( هر چیزی حواستان را از مصرف تریاک پرت می‌کند.)
  2. چند عدد ملحفه‌ و پتوی نرم داشته باشید، زیرا ممکن است بر اثر تعریق زیاد نیاز به تعویض ملحفه‌ها باشد.
  3. حتما از دوستان و افراد امن خانواده کمک بخواهید تا شما را در مواقع بروز علائم ترک حمایت کنند. البته لازم به ذکر است که پشتیبانی اعضای خانواد هیچ گاه مانند حمایت یک متخصص حرفه‌ای نیست.
  4. تماس با مشاور ترک اعتیاد می‌تواند به شما در روند ترک تریاک در منزل کمک شایانی بکند.
  5. از تاثیر ورزش برای ترک اعتیاد غافل نشوید. ورزش به انگیزه شما کم شایانی می‌کند. بنابراین می‌توانید با پیاده روی شروع کنید.

بسیار مهم است تا ذهن خود را مشغول نگه دارید. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که لذت میبرید تا آندورفین بدن تان افزایش یابد تمامی کارهای مذکور به شانس موفقیت شما در بلند مدت کمک می‌کند.

تلفن تماس مشاوره ترک اعتیاد ونک کلینیک : ۸۸۰۶۴۳۷۹

کنترل ذهن برای ترک شیره تریاک در منزل

بهترین روش ترک تریاک در خانه

علائم ترک تریاک در منزل ناخوشایند است و می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین روش قطعی ترک شیره تریاک و تریاک در منزل این است که از پزشک و یا متخصصان پزشکی یک مرکز درمانی معتبر نظیر کلینیک ترک اعتیاد «ونک کلینیک» کمک بگیرید. آن ها از روش سم زدایی تدریجی بر طبق یک برنامه جامع درمانی منحصربفرد برای درمان شما بهره می‌گیرند  و از داروهای استاندارد تجویزی مانند کلونیدین برای مدیریت ایمن روند ترک تریاک شما استفاده می‌کنند.

علاوه بر این به دلیل اثرات روانی تریاک روی بیماران لازم است تا برای ریشه کن کردن اعتیاد به تریاک از کادر درمانی سلامت روان نیز کمک دریافت نمایید. روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد حاضر در ونک کلینیک در جلسات روان رمانی به علل گرایش شما به تریاک پی برده و با رویکردهایی نظیر درمان شناختی رفتاری(CBT) اعتیاد روانی شما درمان می‌کنند.

مراقبت های بعد از ترک تریاک نیز از جمله کارهایی است که متخصصین مرکز ترک اعتیاد ونک می‌توانند انجام دهند. بطورمثال ادامه یافتن جلسات مشاوره و یافتن گروه های حمایتی معتادان گمنام می‌تواند به هوشیار ماندن شما کمک کند.

حالا ممکن است بپرسید چطور می‌شود هم در منزل بود و هم این خدمات را دریافت کرد؟ جواب آن واضح است، با دریافت خدمات سرپایی!

تنها تفاوت خدمات سرپایی مرکز ترک اعتیاد ونک با خدمات بستری آن در این مورد است که در خدمات بستری شما تحت نظارت شبانه روزی متخصصین اعتیاد قرار دارید، اما در خدمات سرپایی تنها مدت زمان خاصی را در طول هفته به کلینیک ونک مراجعه کرده و درمان را دریافت میکنید و می‌توانید باقی زمان را خود را در منزل بگذارنید.

در خدمات سرپایی نیز شما برنامه درمانی منحصربفردی دریافت خواهید کرد، سم زدایی تدریجی برایتان انجام می‌شود. داروهای پزشکی برای شما تجویز خواهد شد و از مشاوره ترک اعتیاد برخوردار می‌شوید. اما اگر اعتیادتان شدید است، توصیه متخصصین اعتیاد آن است که درمان بستری را انتخاب کنید.

در هر صورت، حالا باید متوجه شده باشید ترک تریاک بطورکلی فرایند چالش برانگیزی است و اگر بخواهید برای ترک تریاک در خانه اقدام کنید، اوضاع سخت تر خواهد شد. برای مدیریت ایمن علائم ترک و به منظور برخورداری از روش ترک تریاک در منزل بدون درد، توصیه می‌شود تا کمک پزشکی دریافت نمایید.  چه خواهان ترک اعتیاد سرپایی و یا بستری باشید، می‌توانید از متخصصین اعتیاد ونک کلینیک کمک حرفه‌ای دریافت نمایید. کادر پزشکی ونک کلینیک از ابتدا تا انتهای مسیر درمان را همراه شما خواهند بود.

ترک تریاک در خانه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان ترک تریاک در منزل کاملا وابسته به روش های ترک تریاک استفاده شده، شدت اعتیاد به تریاک، مدت زمان وابستگی به تریاک، ژنتیک فرد، نوع مصرف تریاک و سن افراد است.

زمان ترک اعتیاد تریاک در منزل اگر کمک حرفه‌ای از متخصصین ونک کلینیک دریافت کنید، چیزی حدود ۲ هفته خواهد بود، اما اگر خودتان بخواهید به تنهایی ترک کنید، احتمالا درگیر علائم ترک تریاک شدید در بازه زمانی طولانی‌تری می‌شوید.

بیشتر بخوانید: ترک تریاک چقدر طول میکشد؟

ترک تریاک در منزل چند روز طول می کشد

مراحل ترک تریاک در مرکز ترک اعتیاد ونک

مراحل درمان اعتیاد به تریاک در ونک کلینیک به شرح زیر است:

1. مشاوره رایگان تلفنی
  2. مشاوره بستری و سرپایی
  3. ارزیابی های سلامت روان به منظور تشخیص اختلالات همزمان
  4. ارزیابی جسمی به منظور تشخیص بیماری های مزمن
  5. تنظیم برنامه درمانی
  6. سم زدایی تدریجی
  7. ترک تریاک با کاشت ایمپلنت نالتروکسان (از روش های نوین ترک اعتیاد)
  8. تجویز داروهای ترک تریاک
  9. جلسات روان درمانی
  10. مراقبت بعد از ترک تریاک

با توجه به موارد مذکور اگر خواهان دریافت خدمات درمانی برای ترک تریاک هستید، کافیست همین حالا با مشاورین ونک کلینیک تماس(۸۸۰۵۴۹۵۱) بگیرید تا ترک تریاک بدون درد را تجربه کرده و هر چه زودتر یک زندگی سالم و طبیعی داشته باشید.

منبع: healthline