بهترین روش برای ترک ریتالین چیست؟

داروی متیل فنیدات یا ریتالین از گروه داروهای محرک است که به افزایش توجه و تمرکز، کنترل مشکلات رفتاری و بهبود مهارت گوش دادن کمک می کند. ریتالین که به صورت قرص های خوراکی در بازار موجود است برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه، همچنین جهت درمان اختلال خواب نارکولپسی (اختلال حمله خواب) استفاده می شود.

ریتالین با تحریک سیستم عصبی فرد مصرف کننده، باعث ترشح هورمون دوپامین شده و بالطبع حالت سرخوشی برای فرد به همراه دارد. این حالت سرخوشی ایجاد شده، عاملی است برای گرایش جوانان به مصرف این داروی محرک. متاسفانه ریتالین خاصیت اعتیاد آوری دارد و با ایجاد وابستگی در مصرف کننده وی را به دام اعتیاد می اندازد در ادامه راجع به اعتیاد آور بودن این دارو و همچنین روش های ترک ریتالین بیشتر صحبت میکنیم.

آیا ریتالین اعتیاد آور است؟

همانطور که گفته شد داروی ریتالین در درمان چند اختلال نقش بسزایی دارد و بهتر است بدون تجویز پزشک مصرف نشود.متیل فنیدات ها هم مثل آمفتامین ها با تاثیرگذاری های مشابه، موجب وابستگی فرد به دارو می شود.

علائم اعتیاد به ریتالین

در اینجا ما به چند مورد از علائمی که اعتیاد به ریتالین در افراد ایجاد می کند، اشاره می کنیم تا اگر این علائم را در نزدیکان خود مشاهده کردید هر چه سریع تر نسبت به درمان آن ها اقدام نمایید.

• تیک عصبی
  • بی اشتهایی و کاهش وزن
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • بی خوابی
  • تحریک پذیری

عوارض مصرف ریتالین

حتما توجه داشته باشید این دارو را بدون تجویز پزشک و سرخود مصرف نکنید زیرا عوارض این دارو روند زندگی شما را مختل نموده و شما از انجام امور زندگی بازمی دارد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • بی خوابی
  • دیدن کابوس
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • خارش پوستی و کهیر
  • آشفتگی
  • سرد شدن و بی حسی دست و پا
  • گلودرد

علاوه بر این عوارض جسمی، سو مصرف ریتالین منجر به ظاهر شدن عوارض دیگری نیز می شود که در ادامه آن ها را شرح می دهیم. ریتالین روی انتقال دهنده های عصبی به نام دوپامین و نوراپی نفرین که باعث افزایش لذت و کاهش افسردگی در فرد می شوند، تاثیر می گذارد. به همین دلیل فرد در ابتدای مصرف کاملا احساس هوشیاری می کند اما ممکن است در اثر مصرف بی رویه دچار وابستگی به ریتالین شود. قرص های ریتالین روی دستگاه گوارش نیز تاثیر گذاشته و موجب بروز معده درد، استفراغ و حالت تهوع در فرد می شود که نهایتا منجر به سو تغذیه و کاهش وزن فرد مصرف کننده می شود. همچنین اگر ریتالین وارد خون شود در انگشتان خود احساس درد و سرما دارید یا دستان شما کبود به نظر می رسد که به این پدیده سندروم رینود گفته می شود.

مصرف ریتالین در دوران بارداری

طبق نظریه سازمان غذا و داروی آمریکا ریتالین جزوه مواد گروه c تلقی می شود و احتمال تاثیر گذاری این ماده روی جنین وجود خواهد داشتT توصیه می شود در این دوران از مصرف قرص ریتالین پرهیز شود تا از عوارض احتمالی روی جنین و مادر جلوگیری شود.

مصرف ریتالین در دوران بارداری

علائم ترک ریتالین

در صورت بروز علائم اعتیاد به مصرف ریتالین بهتر است بیمار مبتلا به اعتیاد را کمک کنیم تا بتواند این ماده محرک را ترک کند. طبیعتا ترک هر ماده محرک و مخدری با دشواری هایی همراه است. به طوری که فرد پس از قطع مصرف مشکلات زیادی را باید تحمل کند تا روند درمان او به اتمام برسد. در ادامه به چند نمونه از علائم ترک ریتالین اشاره می کنیم:

• یبوست و مشکلات گوارشی
  • بی انگیزگی
  • کاهش تمرکز
  • اختلال در خواب
  • میل شدید به مصرف مجدد
  • پرخاشگری
  • آشفتگی و بی قراری
  • افزایش اشتها و در پی آن افزایش وزن
  • اختلال در ضربان قلب
  • تمایل شدید به مصرف مجدد
  • اختلالات فکری

عوارض قطع ناگهانی داروی ریتالین

با اینکه داروی ریتالین جزو داروهای اعتیاد آور است و ممکن است ایجاد وابستگی کند اما هرگز به صورت خودسرانه دست به ترک این دارو نزنید و حتما برای ترک به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه کنید. کلینیک ترک اعتیاد ونک جزو بهترین و مجهز ترین کلینیک های تهران است که با وجود پزشکان و پرستاران حرفه ای خود و همچنین امکانات رفاهی منحصر به فرد می تواند تا انتهای مسیر ترک اعتیاد شما عزیزان را همراهی کند. در ادامه به چند مورد از عوارض قطع ناگهانی داروی ریتالین اشاره می کنیم تا چراغی باشد در جهت پیشگیری از رویدادهای ناگوار احتمالی:

عوارض قطع ناگهانی داروی ریتالین

• پرخاشگری
  • احساس گرسنگی
  • خواب آلودگی
  • عدم تمرکز
  • روان گسیختگی
  • استرس و اضطراب
  • نوسانات خلقی

مصرف ریتالین برای مطالعه

یکی از باورهای رایج و اشتباه درباره ریتالین استفاده از آن در جهت مطالعه برای افزایش تمرکز و هوشیاری است. این قرص با اولین مصرف حس خستگی ناپذیری و بی خوابی به فرد می دهد و احساس می کند بهتر همه چیز را می شنود و درک می کند به همین دلیل این دارو بین دانش آموزان و دانشجویان ناآگاه طرفداران زیادی دارد و آن را در دسته داروهای مفید قرار می دهند و این مسئله اشتباهی بزرگ بر سر راه نوجوانان و جوانان می باشد.

چند نکته مهم برای مصرف ریتالین

چند نکته مهم که در استفاده از داروی ریتالین بهتر است در نظر داشته باشید را در ادامه به اختصار بیان می کنیم:

• حتما با دز تعیین شده و با تجویز پزشک متخصص مصرف شود.
  • به هیچ عنوان به صورت خودسر دز مصرفی خود را کاهش یا افزایش ندهید.
  • از آنجایی که این داروی محرک باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود مصرف خودسرانه ریتالین احتمال مرگ مصرف کننده را بالا می برد.
  • در صورت داشتن اختلالات روانی، قبل از استفاده حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن سابقه اعتیاد به دارو، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • هرگز به طور خودسر مصرف داروی ریتالین را قطع نکنید و قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه مصرف قرص ریتالین را قطع کنیم؟

در کلینیک ترک اعتیاد ونک که یکی از مجهزترین مراکز ترک اعتیاد به ریتالین است با دو روش ترک ریتالین به صورت بستری و سرپایی می توان به ترک اعتیاد به ریتالین کمک کرد.

ترک اعتیاد به ریتالین با روش بستری: در این روش فرد به صورت ۲۴ ساعته باید در کلینیک حضور داشته باشد و تحت نظر پزشکان و کادر درمان باشد. در روش ترک با بستری ابتدا با سم زدایی، ماده مخدر و محرک را با روش های اصولی از بدن خارج می کنند که معمولا برای ترک ریتالین از روش سم زدایی سریع استفاده می شود. سپس روند روان درمانی بیمار آغاز می شود. به این ترتیب که فرد در جلسات روانشناسی فردی و گروهی یا خانوادگی شرکت می کند تا علاوه بر از بین رفتن تمایل او برای بازگشت به سو مصرف، بیماری ها و اختلالات روانی زمینه ای وی نیز در خلال ترک اعتیاد، درمان شود.

ترک اعتیاد به ریتالین با روش سرپایی: در روش ترک سرپایی ریتالین نیازی به حضور ۲۴ ساعته فرد در کلینیک نیست. در این روش بیمار به علت مشغله کاری و زندگی روزمره خود ممکن است نتواند تمام ساعات خود را در کلینیک سپری کند به همین دلیل روش ترک سرپایی برای وی در نظر گرفته می شود. در این روش، سم زدایی و دارو درمانی بیمار در منزل او انجام می شود ولی بیمار باید طبق دستور پزشک به کلینیک جهت ویزیت و انجام جلسات مشاوره ای و روان درمانی مراجعه کند.

بهترین روش ترک ریتالین

از آنجایی که ریتالین هم جزو داروهای اعتیاد آور محسوب می شود پس بهتر است برای ترک همیشگی آن از روش های اصولی و کارآمد مثل مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد استفاده شود. کلینیک ترک اعتیاد ونک از مجهزترین و بروزترین امکانات تشکیل شده است. در این مرکز در ابتدا به سم زدایی و دارودرمانی پرداخته می شود سپس بعد از پاک سازی جسم از هرگونه ماده اعتیاد آور جلسات مشاوره و روان درمانی آغاز می شود در این جلسات حدودا ۱ ساعته فرد متقاعد می شود امورات زندگی خود را باید بدون مصرف این ماده اعتیاد آور سپری کند و تمایلی به شروع مجدد اعتیاد و سو مصرف نداشته باشد.

مدت زمان ترک سو مصرف ریتالین

طبیعتا میزان مصرف و مدت زمان آن تاثیر بسیاری بر مدت زمان ترک ریتالین خواهد داشت. حتی سن و جنسیت فرد هم در مدت زمانی که طول می کشد تا روند ترک اعتیاد او کامل شود تاثیرگذار است. تقریبا سه روز تا یک هفته پس از قطع مصرف، علائم ترک ریتالین ظاهر می شود. هفته دوم با علائمی مثل اضطراب و افسردگی و کمبود انرژی همراه است، از هفته سوم به بعد علائم کاهش می یابد و در هفته چهارم تقریبا فرد علائم خاصی ندارد مگر اینکه دوز مصرفی وی بسیار بالا بوده باشد که در این حالت ممکن است پروسه ترک او چند ماه زمان لازم داشته باشد.

خدمات کلینیک ترک اعتیاد ونک برای درمان اعتیاد به ریتالین

کلینیک ترک اعتیاد ونک، از بهترین مراکز ترک اعتیاد در تهران است که با داشتن حرفه ای ترین کادر درمان همواره تلاش خود را در جهت تسریع روند بهبود بیماران خود انجام داده است. عمده فعالیت این مرکز در زمینه تشخیص انواع اختلالات روان پزشکی و روان تنی من جمله اعتیاد و وابستگی به انواع مواد مخدر و روان گردان می باشد. در زیر به چند نمونه از خدمات دائمی کلینیک ترک اعتیاد ونک اشاره می کنیم:

• خدمت رسانی مرکز به صورت ۲۴ ساعته
  • حضور پزشکان و پرستاران متخصص در تمام مراحل درمان
  • انجام آزمایشات پزشکی
  • پیگیری بیمار پس از ترخیص
  • استفاده از جدیدترین روش های درمانی جهت ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر و روان گردان
  • ارائه انواع خدمات روان پزشکی و روان شناختی ترک اعتیاد
  • امکانات هتلینگ و رفاهی کامل
  • بستری بیماران به صورت تفکیک شده و اختصاصی

مراحل بستری در کلینیک ترک اعتیاد ونک

• بستری: بلافاصله پس از مراجعه و پذیرش بیمار در کلینیک ما روند درمان آغاز می شود. روند درمانی به صورت کامل به بیمار شرح داده می شود و روانشناسان جهت مشاوره به صورت کاملا رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرند.
  • دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان: در کلینیک ترک اعتیاد ونک روان درمانی به دلیل اهمیت آن به صورت همزمان با دارو درمانی آغاز می شود. طول مدت حضور بیمار در کلینیک نهایتا ۲ الی ۳ هفته می باشد.
  • سرویس های مخصوص ونک کلینیک: شامل صبحانه، ناهار و شام می باشد. استفاده از موبایل آزاد است و کلینیک مجهز به اینترنت رایگان است. در اتاق های یک تخته امکان حضور همراه بیمار هم وجود دارد.
  • سم زدایی: در کلینیک ترک اعتیاد ونک با توجه به نوع و میزان مواد مصرفی در بیمار سم زدایی انجام خواهد شد. بعد از سپری شدن روند درمان نیز بیمار همچنان می تواند با پزشکان متخصص خود در ارتباط باشد زیرا هر گونه اعتیادی، بیماری های روانی مختلفی را در پی خواهد داشت.
  • ترخیص: پس از اتمام روند درمان و منفی شدن تست اعتیاد وی و سلامت فیزیکی و روانی فرد پزشک متخصص ترخیص وی را تایید می کند اما بیمار همچنان می تواند به مراجعه به پزشک و ادامه روند روان درمانی خود بپردازد.