بهترین روش ترک اکستازی (عوارض مصرف قرص اکس)

قرص اکستازی(Ecstasy)  از جمله مواد مخدر مصنوعی است که اثراتی مانند کاهش اضطراب و افزایش ادراک حسی را در پی دارد. متاسفانه عوارض مصرف قرص اکس بسیار زیادتر از فواید آن است. از جمله عوارض مصرف آن، وابستگی و اعتیاد به اکستازی، دور شدن از واقعیت و از دست رفتن کنترل زندگی فرد می‌باشد. اگر برای یافتن بهترین و سریع‌رین روش ترک اکستازی این مطلب را می‌خوانید، جای درستی آمده‌اید! فقط باید آگاه باشید که قدم اول برای درمان اکستازی، اراده و قدم بعدی مراجعه به مجهزترین مرکز مشاوره ترک اعتیاد است. برای یادگیری بیشتر به خواندن ادامه دهید.

اکستازی یا قرص اکس چیست؟

اکستازی (EX یا XTC) یا 3،4-متیلن دی اکسی متامفتامین، یک ماده روانگردان ساخته دست بشر وابسته به گروه آمفتامین‌ و نیز فنیل آمین‌ است که دارای خواص محرک و توهم زایی می‌باشد. می‌توان گفت که قرص اکس موجب افزایش آزادسازی سروتونین و نورآدرنالین می‌شود و به مقدار کمی در افزایش دوپامین نیز موثر است. این ماده می‌تواند اثرات انرژی‌زا داشته باشد و ادراکات و زمان را مخدوش کند و لذت حسی را افزایش دهد. از نام‌های رایج اکستازی می‌توان به  کریستال، قرص عشق، طاعون، MDMA، X و … اشاره کرد.   این ماده در اشکال مختلفی از قبیل قرص، کپسول و پودر استنشاقی یافت می‌شود و می‌توان آن را از بصورت خوراکی، استنشاقی و تزریقی استفاده کرد.

اگر هنوز قانع نشده‌اید که چرا باید برای ترک اکستازی اقدام کرد، بیایید نگاهی به عوارض مصرف قرص اکس بیندازیم:

عوارض مصرف اکستازی و لزوم ترک اکستازی

عوارض مصرف قرص روانگردان، عبارت است از:

• سرخوشی، احساس شادی و هیجان شدید
  • از دست دادن هوشیاری
  • تورم مغز

عوارض بلند مدت مصرف اکستازی

اکستازی همچنین می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی ایجاد کند که روزها یا هفته‌ها پس از آخرین استفاده باقی می‌ماند که شامل موارد زیر است:

• اختلالات خواب
  • تحریک پذیری
  • کنترل ضعیف تکانه
  • پرخاشگری
  • اثرات بلندمدت مصرف قرص اکس بر عملکرد مغز و حافظه که موجب کم شدن توجه و حافظه ضعیف می‌شود
  • کاهش اشتها
  • آریتمی قلبی و آسیب قلبی
  • بیماری قلبی

در صورت سومصرف این ماده، اعتیاد به اکستازی ایجاد شده و در بلند مدت شاهد عوارض جبران ناپذیری خواهید بود. حالا دیگر باید قانع شده باشید که چرا باید به مرکز ترک اکستازی مراجعه کنید. اما چطور بفهمیم اعتیاد به قرص اکس را متوجه شویم؟ با درنظرگرفتن علائم مصرف اکستازی!

علائم مصرف اکستازی یا قرص روانگردان

علائم و نشانه های اعتیاد به اکستازی بسیار زیادند که ما در زیر به رایج ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

علائم رفتاری مصرف اکستازی

• تقویت حس اعتماد به نفس و ارزش خود
  • احساس همدلی یا محبت عمیق نسبت به دیگران
  • از دست دادن کنترل

در صورت مشاهده علائم ذکر شده، احتمال وابستگی و اعتیاد به اکستازی بسیار زیاد است و باید برای ترک اعتیاد قرص اکس اقدامات لازم صورت گیرد. یادتان باشد ترک اکستازی بصورت ناگهانی منجر به بروز علائم ترک می‌شود که این علائم اگر تحت کنترل نباشند، بسیار آزادهنده خواهند بود.

علائم ترک اکستازی

اثرات قرص روانگردان اکس، معمولاً 3 تا 6 ساعت طول می‌کشد. زمانی که شما اقدام به قطع مصرف اکستازی می‌کنید، یا دوز آن را کاهش می‌دهید، یک سری علائم ترک بروز خواهد کرد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در تمرکز
  • از دست دادن اشتها
  • مشکلات خواب
  • تحریک پذیری

برای در امان ماندن از علائم ترک شدید و کاهش احتمال عود مصرف اکستازی، توصیه می‌شود به بهترین کلینیک درمان وابستگی به مواد مخدر در تهران مراجعه کنید. متخصصین این مرکز علائم شما را تحت نظارت و کنترل قرار خواهند داد.

بهترین روش ترک قرص روانگردان اکس

در حقیقت بهترین روش درمان اعتیاد به قرص اکس، مراجعه به مرکز ترک اعتیاد به قرص اکستازی است. به دلیل اینکه اکستازی، وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند، در این مرکز از روش سم زدایی در کنار روان درمانی استفاده می‌شود.

مراحل ترک اکستازی در کلینیک خصوصی ترک اعتیاد ونک

گزینه های مختلفی برای ترک اعتیاد قرص اکس، وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا چرخه سوء مصرف اکستازی (و سایر مواد) را متوقف کنید و مسیر زندگی سالم‌تر و بدون مواد مخدر را آغاز کنید. در ونک کلینیک، برنامه درمانی ترک اکستازی، برای هر فرد، متناسب با شرایط بدنی و روانی او تنظیم می‌شود و می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

سم زدایی بدن از اکستازی

اگرچه در حال حاضر هیچ داروی تایید شده‌ای از سمت FDA برای درمان اعتیاد به اکستازی وجود ندارد، اما برنامه‌ سم‌زدایی بدن از قرص اکس می‌تواند محیطی امن و راحت را فراهم کند که در آن علائم شما تحت نظارت شبانه روزی قرار دارند و این علائم در صورت بروز حادثه‌ای خاص توسط کادر پزشکی متخصص در ونک کلینیک، کنترل می‌شوند. برخی از افرادی که مصرف اکستازی را متوقف می‌کنند، ممکن است علائم ترک اکستازی ناراحت کننده‌ای مانند خستگی، از دست دادن اشتها، افسردگی و مشکل در تمرکز را تجربه کنند. در بسیاری از موارد، اگر بیمار دچار علائم همزمان روانی مانند افسردگی و اضطراب باشد، روانپزشک متخصص ترک اعتیاد مجموعه برای رفع آن‌ها دارو تجویز خواهد کرد.

روان درمانی بعد از ترک اکستازی

ترک قرص روانگردان اکستازی و قرص (LSD)، عمدتاً با استفاده از روش‌های شناختی-رفتاری انجام می‌شود. می‌توان گفت از سریع‌ترین روشهای ترک قرص اکستازی در بحث روانشناسی استفاده از درمان شناختی رفتاری می‌باشد. این تکنیک‌ برای کمک به افراد طراحی شده‌ است تا افکار و رفتارهایی را که به مصرف مواد می‌انجامد، اصلاح کنند و راه‌های سالم‌تری برای مقابله با استرس و سایر مسائل زندگی به آن‌ها آموزش می‌دهد. بطور کل روانشناسی برای درمان اعتیاد بصورت روان‌درمانی و روانکاوی در جلسات فردی یا گروهی انجام می‌شود. شرکت در گروه‌های حمایتی متقابل می‌تواند کمک مفیدی برای درمان شناختی-رفتاری باشد.

ترخیص بعد از درمان اکستازی

بعد از انجام روان درمانی و سم زدایی در مرکز ترک اکستازی، تست اعتیاد گرفته می‌شود، در صورت منفی بودن تست اعتیاد و طبیعی شدن شرایط بیمار از لحاظ جسمی و روانی، بیمار ترخیص خواهد شد. اما اگر فرد بخواهد می‌تواند جلسات مشاوره را بعد از ترخیص نیز ادامه بدهد تا درمان کامل و تضمینی اعتیاد انجام شود.

انواع توانبخشی در مرکز ترک اعتیاد به قرص روانگردان ونک

در ونک کلینیک،  توانبخشی برای فرایند ترک اکستازی به دو صورت انجام می‌گیرد.

درمان بستری اعتیاد به اکستازی

توانبخشی بستری، سطح بالایی از مراقبت را به شما ارائه می‌دهد و در صورت داشتن سابقه سومصرف یا میزان مصرف زیاد اکستازی یا داشتن شرایط سلامت روانی می‌تواند بسیار مفید باشد. در این نوع توانبخشی شما تحت انواع مختلفی از درمان‌ها و پشتیبانی و نظارت شبانه روزی قرار خواهید گرفت.

درمان سرپایی اعتیاد به اکستازی

توانبخشی سرپایی به شما این امکان را می دهد که در خانه زندگی کنید و یک تا چند بار در هفته به مرکز ترک اعتیاد مراجعه و در درمان شرکت کنید. اگر محیط خانه شما حمایتی است و به درمان فشرده برای ترک اکستازی نیاز ندارید، ممکن است گزینه خوبی باشد.

مدت زمانی که اثر اکستازی در بدن باقی میماند چقدر است؟

مدت زمان ماندن MDMA در بدن افراد متفاوت است. تست های آزمایشی مختلف نتایج متفاوتی را در مورد مدت زمان ماندن این دارو در بدن نشان می‌دهند. البته تمامی این آزمایشات بر اساس دوز مصرفی و یک سری عوامل دیگر تعیین می‌شود.

• مدت زمان ماندگاری اثر اکستازی بر بدن در آزمایش خون: تا 71 ساعت (حدود 3 روز)
  • ماندگاری قرص اکستازی بر بدن در آزمایش بزاق: تا 71 ساعت (حدود 3 روز)
  • آزمایش ادرار: تا 120 ساعت (5 روز)
  • تست از طریق مو: ماه‌ها پس از آخرین استفاده در مو، بسته به طول مو و محل نمونه برداری از سر.

هزینه ترک اعتیاد به قرص اکستازی در کلینیک خصوصی ونک

از آنجایی که در کلینیک ترک اعتیاد ونک، برنامه درمانی منحصر بفردی برای ترک اکستازی در هر بیمار تعیین و تنظیم می‌شود، هزینه نیز با توجه به نوع درمان بستری یا سرپایی، نوع سم زدایی، داروهای مصرفی، مدت زمان درمان و…تعیین خواهد شد. بنابراین بدیهی است که این هزینه از فرد به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

منابع: camprecovery ،americanaddictioncenters