راهکارهایی برای ترک اکسی کدون

انسان در طول زندگی خود به دردهای مختلفی در بدن خود دچار می شود. یکی از خدمات ارزنده علم پزشکی تولید داروهای مسکن برای تسکین این درد ها می باشد. به خاطر وجود این نوع دارو ها افراد به خود اجازه می دهند در هنگام درد به طور خود سرانه به استفاده از این داروهای مسکن روی بیاورند. متاسفانه بسیاری از این دارو ها خاصیت اعتیاد آوری داشته و فرد را ناخودآگاه به سمت وابستگی پیش می برند.

اکسی کدون (oxycodone) با نام تجاری اکسی کانتین یا فاروکسی جهت تسکین دردهای متوسط تا شدید در پزشکی و موارد درمانی استفاده می شود. مصرف این دارو هم به صورت خوراکی یعنی قرص است و هم به صورت تزریقی.

داروهایی مثل اکسی کدون علاوه بر کاهش درد به فرد حس سرخوشی موقتی می دهند که باعث جذب فرد برای مصرف مجدد و نهایتا اعتیاد می شود. بهترین کار این است که داروهایی با این خصوصیات را تحت نظر پزشک مصرف کنید تا در دام اعتیاد نیفتید.

عملکرد اکسی کدون

اکسی کدون با تاثیر بر عملکرد مغز باعث کاهش درد در فرد مصرف کننده می شود. ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم است تا این ماده مخدر از خون خارج شود. مصرف ممتد این دارو روی گیرنده های مغز تاثیر گذاشته و به مرور زمان باعث ایجاد وابستگی در فرد می شود. در زمان مصرف اکسی کدون در مغز اندورفین که مسئول ایجاد سر خوشی است شروع به ترشح می کند به همین دلیل است که وقتی شخص اکسی کدون را قطع می کند حالت افسردگی پیدا می کند.

عوارض مصرف اکسی کدون

اکسی کدون هم مانند دیگر مواد اعتیاد زا بعد از مصرف عوارضی را برای شخص مصرف کننده ایجاد می کند که ممکن است یک یا چند مورد از این عوامل را در فرد دچار سو مصرف مشاهده کنید:

عوارض مصرف اکسی کدون

• کاهش میل جنسی یا ناتوانی جنسی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد معده
  • توهم
  • تب و لرز
  • خارش پوست
  • خشکی دهان
  • احساس خواب آلودگی
  • سفتی و پرش عضلات
  • کما
  • ضایعات پوستی
  • وابستگی و اعتیاد
  • کوچک شدن مردمک چشم

سو مصرف اکسی کدون می تواند عوارض شدیدتری نیز در افراد مختلف ایجاد کند. از جمله این عوامل به چند مورد اشاره می کنیم:

• مشکلات قلبی و عروقی مثل افزایش فشار خون، گشادی عروق، نارسایی قلبی
  • مشکل در دفع ادرار، سوزش و عفونت مجاری ادراری
  • اختلال در سیستم اعصاب مرکزی مثل افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیت
  • مشکلات گوارشی مثل اسهال، مشکل بلعیدن، خشکی دهان، التهاب زبان و لثه
  • مشکلات پوستی مثل خارش و سوزش، کهیر، افزایش تعریق
  • مشکلات عصبی، عضلانی و اسکلتی مثل التهاب و درد مفاصل، کمر درد، درد استخوان
  • مشکلات در غدد درون ریز مثل کاهش وزن، افزایش قند خون، کاهش سدیم خون
  • مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس، سرفه های شدید، خون دماغ، بیماری های ریوی

علائم تاثیر گذار در مصرف اکسی کدون

• سن
  • میزان مصرف
  • مدت مصرف

طبیعتا هر چه میزان و مدت مصرف شخص بیشتر باشد ترک اعتیاد وی به ماده مخدر اکسی کدون سخت تر خواهد بود.

عوارض و علائم ترک اکسی کدون

عوارض و علائم ترک اکسی کدون در افراد مختلف نشانه های متفاوتی را بروز می دهد. این علائم عموما ۸ تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف آشکار می شوند.

• حالت آنفولانزا
  • خواب آشفته
  • آبریزش بینی
  • لرزیدن
  • اضطراب و استرس
  • تپش قلب
  • سوزش پوست
  • حالت تهوع و استفراغ

حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر اکسی کدون را با تجویز پزشک مصرف کنید بروز این علائم کند تر خواهد بود ولی مصرف خود سرانه آن روند شروع این علائم را تسریع می کند و همچنین ترک این داروی مخدر را دشوار تر.

علائم حاد گفته شده در بالا طی ۵ الی ۷ روز از بین می روند اما ممکن است برخی علائم تا ۶ ماه در فرد دچار اعتیاد باقی بماند از جمله این علائم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

• افسردگی و ناامیدی
  • مشکلات خواب
  • بی انگیزگی
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال در حافظه
  • کاهش آستانه تحمل استرس
  • خستگی و کاهش انرژی

روش های ترک اکسی کدون

ما در اینجا رایج ترین و بهترین روش های ترک اعتیاد به اکسی کدون را برای شما عزیزان بیان می کنیم:

سم زدایی و دارو درمانی برای ترک اکسی کدون

در کلینیک ترک اعتیاد ونک ما در اولین مرحله درمان اعتیاد، از برخی داروها جهت درمان و سم زدایی از بدن فرد مصرف کننده استفاده می کنیم تا اول جسمی سالم را به او هدیه دهیم. این دارو ها ممکن است خطر وابستگی مجدد در شخص ایجاد کنند به همین دلیل بهتر است سم زدایی اعتیاد حتما در مراکز ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مشاوره برای ترک اکسی کدون

روان درمانی فردی: فرد در جلسات مشاوره به صورت انفرادی شرکت می کند تا به صورت ریشه ای مشکل وابستگی به مواد در وی از بین برود و گرایش و تمایل وی به بازگشت به سو مصرف مواد از بین برود.

• روان درمانی گروهی:در این روش فرد با افرادی مشابه خود جلسات روان درمانی را سپری می کند و با مشکلات مشابه خود در دیگران آشنا می شود و این مسئله روند درمان را برای وی آسان تر می کند.
  • خانواده درمانی: اگر بیماری به علت تعارضات و مشکلات خانوادگی تمایل به مصرف پیدا کرده باشد در این حالت از خانواده وی دعوت می شود در جلسات روان درمانی با شخص مصرف کننده شرکت کنند تا به صورت زیر بنایی به حل مشکلات ایشان و درمان وابستگی به اکسی کدون اقدام شود.
  • رفتار درمانی شناختی (CBT): در رفتار درمانی شناختی فرد بر باور ها، نگرش ها و احساسات خود متمرکز می شود و هیجانات او طی این جلسات به حالت تعادل می رسند.

بستری در کلینیک ترک اعتیاد ونک

کلینیک ترک اعتیاد ونک خدمات بستری ویژه ای برای درمان مصرف کنندگان اکسی کدون ارائه می دهد. شخص در کنار ترک جسمی به صورت روانی نیز تمایل به ترک پیدا کرده و علاقه ای جهت بازگشت به اعتیاد نخواهد داشت. در این کلینیک که یکی از بهترین کلینیک های ترک اعتیاد در تهران می باشد فرد پس از بستری می تواند به صورت پاره وقت و با مراجعه به کلینیک روان درمانی را ادامه دهد همچنین تا مدت ها پس از ترک می تواند با پزشکان کلینیک ترک اعتیاد ونک در تماس باشد. در نهایت بهترین روش ترک اعتیاد، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است تا بتوانند فرد وابسته را از لحاظ جسمی و روانی و با روش های کاملا اصولی و استاندارد مورد درمان قرار دهند.

درمان اعتیاد به اکسی کدون

کلینیک ترک اعتیاد ونک، از بهترین مراکز ترک اعتیاد در تهران است که با داشتن حرفه ای ترین کادر درمان همواره تلاش خود را در جهت تسریع روند بهبود بیماران خود انجام داده است.

عمده فعالیت این مرکز در زمینه تشخیص انواع اختلالات روان پزشکی من جمله اعتیاد و وابستگی به انواع مواد مخدر و روان گردان می باشد. در زیر به چند نمونه از خدمات دائمی کلینیک ترک اعتیاد ونک اشاره می کنیم:

درمان اعتیاد به اکسی کدون

• خدمت رسانی مرکز به صورت ۲۴ ساعته
  • حضور پزشکان و پرستاران متخصص در تمام مراحل درمان
  • انجام آزمایشات پزشکی
  • پیگیری بیمار پس از ترخیص
  • استفاده از جدیدترین روش های درمانی جهت ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر و روان گردان
  • ارائه انواع خدمات روان پزشکی و روان شناختی ترک اعتیاد
  • امکانات هتلینگ و رفاهی کامل
  • بستری بیماران به صورت تفکیک شده و اختصاصی

مراحل بستری در کلینیک ترک اعتیاد ونک

• بستری: بلافاصله پس از مراجعه و پذیرش بیمار در کلینیک ما روند درمان آغاز می شود. روند درمانی به صورت کامل به بیمار شرح داده می شود و روانشناسان جهت مشاوره به صورت کاملا رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرند.
  • دارو درمانی و روان درمانی به صورت همزمان: در کلینیک ترک اعتیاد ونک روان درمانی به دلیل اهمیت آن به صورت همزمان با دارو درمانی آغاز می شود. طول مدت حضور بیمار در کلینیک نهایتا ۲ الی ۳ هفته می باشد.
  • سرویس های مخصوص ونک کلینیک: شامل صبحانه، ناهار و شام می باشد. استفاده از موبایل آزاد است و کلینیک مجهز به اینترنت رایگان است. در اتاق های یک تخته امکان حضور همراه بیمار هم وجود دارد.
  • سم زدایی: در کلینیک ترک اعتیاد ونک با توجه به نوع و میزان مواد مصرفی در بیمار سم زدایی انجام خواهد شد. بعد از سپری شدن روند درمان نیز بیمار همچنان می تواند با پزشکان متخصص خود در ارتباط باشد زیرا هر گونه اعتیادی، بیماری های روانی مختلفی را در پی خواهد داشت.
  • ترخیص: پس از اتمام روند درمان و منفی شدن تست اعتیاد وی و سلامت فیزیکی و روانی فرد پزشک متخصص ترخیص وی را تایید می کند اما بیمار همچنان می تواند به مراجعه به پزشک و ادامه روند روان درمانی خود بپردازد.