نحوه ترک پتیدین

امروزه دارو پتیدین معمولاً تجویز نمی شود و استفاده از آن به دلیل خطر بالای وابستگی جسمی و روانی ممنوع است. قبلا از پتیدین در کاهش درد زایمان استفاده می‌شد، اما استفاده از آن بسیار کاهش پیدا کرده،زیرا ثابت شده است که مورفین باعث تسکین درد طولانی‌تر با عوارض جانبی کمتر می‌شود. پتیدین به شدت اعتیادآور است و سوءمصرف مداوم مسکن پتیدین موجب وابستگی و اعتیاد خواهد شد.

اگر شما اعتیاد به پتیدین را تجربه می‌کنید، این مطلب برای شما است! قصد داریم امروز صفر تا صد درمان وابستگی به پتیدین و نحوه ترک پتیدین را توضیح دهیم. برای یادگیری بیشتر با ما همراه باشید.

پتیدین چیست؟

پتیدین، یک داروی ضد درد شبه افیونی است. در گذشته از این دارو برای تسکین درد و بیهوشی استفاده می‌شد. اما در قرن حاضر، استفاده از آن به دلیل اعتیادآور بودن پتیدین و در دسترس بودن داروهای اپیوئیدی ایمن، به شدت کاهش یافته است. این داروی شبه تریاک با کاهش استرس و اضطراب، اثر آرامبخشی دارد. اعتیادآور بودن این دارو به حدی است که در صورت سوءمصرف آن، منجر به اعتیاد خواهد شد که در اینصورت باید برای ترک پتیدین، به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کرد. پتیدین هم بصورت خوراکی(قرص و شربت پتیدین) و هم تزریق(آمپول پتیدین) مصرف می‌شود. این دارو در کنار اعتیادآور بودن، عوارض بسیار زیادی دارد که موجب به خطر افتادن سلامتی فرد می‌شود. اما این عوارض آن شامل چه مواردی است؟

عوارض مصرف پتیدین

پتیدین مانند همه داروهای مخدر می‌تواند باعث مشکلات تنفسی کشنده یا تهدید کننده زندگی مانند کما، حمله قلبی و سکته مغزی شود. عوارض جانبی پتیدین با مصرف دوز مکرر آن افزایش می‌یابد، به همین دلیل است که امروزه این دارو اغلب برای درمان درد استفاده نمی‌شود. عوارض مصرف پتیدین عبارتند از:

• مصرف مکرر پتیدین، به ویژه در افرادی که عملکرد کلیه ضعیفی دارند، می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی مانند لرزش و تشنج شود.
  • مصرف مداوم آن موجب اختلال سو مصرف پتیدین و در نهایت اعتیاد به آن شود.
  • اگر به طور ناگهانی مصرف پتیدین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید.
  • مصرف پتیدین ممکن است رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین را برای شما دشوار کند. اگر اخیراً شروع به مصرف داروی مخدر یا تغییر دوز آن کرده‌اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تصادف باشید.
  • اگر مشکلات کلیوی دارید یا عملکرد کلیه شما مختل شده است، پزشک باید دوز پتیدین را تنظیم کند.
  • اگر الکل می‌نوشید یا مواد اعتیادآور دیگری مصرف می‌کنید، پتیدین می‌تواند باعث خواب آلودگی شود.

عوارض بلند مدت پتیدین

سایر عوارض بلند مدت پتیدین عبارتند از:

• سبکی سر
  • توهمات

عوارض بلند مدت پتیدین

عوارض قطع ناگهانی مصرف پتیدین

عوارض قطع ناگهانی مصرف پتیدین عبارتند از:

• بیخوابی
  • توهمات
  • پارانویا
  • دردهای عضلانی

با توجه به عوارض این دارو، احتمالا متوجه شده‌اید که چرا ترک پتیدین واجب است! اما قطع مصرف پتیدین بصورت ناگهانی، منجر به علائم ترک پتیدین می‌شود، که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

علائم ترک پتیدین

دوره ترک پتیدین معمولا به این صورت است که علائم ترک در عرض 24 ساعت از آخرین دوز شروع می‌گردد. بین دو تا پنج روز پس از ترک، علائم تشدید می‌شود و ممکن است بیمار احساس ترس و ناراحتی بکند. پس از این، علائم شروع به کاهش و محو شدن می‌کنند. دو تا سه هفته پس از آخرین دوز، بیشتر علائم ترک از بین خواهند رفت، اگرچه تمایل به عود هرگز دور از دسترس نیست.

اگر نمی‌توانیم دوز پتیدین را بصورت ناگهانی قطع کنیم، پس چاره چیست؟ در زیر چگونگی درمان اعتیاد به پتیدین توضیح داده می‌شود:

چگونه اعتیاد به پتیدین رو ترک کنم؟

از آنجایی که علائم ترک این دارو را نمی‌توان به تنهایی کنترل کرد، بهترین راه درمان بستری ترک اعتیاد پتیدین است. این کار به منظور پشتیبانی از فرد و نظارت بر علائم او توصیه می‌شود. بنابراین بهترین راه برای انجام فرایند ترک آمپول پتیدین، مراجعه بهترین مرکز ترک پتیدین است.

بهترین روش ترک پتیدین

در بهترین مرکز ترک پتیدین در تهران یعنی ونک کلینیک، ابتدا بیمار تحت نظارت پزشکی قرار می‌گیرد تا اختلالات فیزیکی و روانی او مشخص شود. سپس سم زدایی بدن از پتیدین انجام می‌شود. درمان بستری در این مرحله توصیه می‌گردد تا علائم ترک تحت نظارت شبانه روزی، زیر نظر متخصصین مجموعه، کنترل و برطرف شود. بعد از سم‌زدایی، جلسات درمانی و مشاوره گروهی انجام می‌شود تا به بیمار در برطرف کردن مولفه‌های روانی اعتیاد کمک کند. در این مرحله، تجزیه و تحلیل دلایل اعتیاد، چگونگی تأثیر اعتیاد بر زندگی فرد و اطرافیانش و ایجاد رفتارهای سالم‌تر برای جلوگیری از عود در دستور کار است. مراحل درمان اعتیاد به پتیدین بصورت زیر است:

سم زدایی بدن از پتیدین

سم زدایی پتیدین عموما بصورت تدریجی انجام می‌شود، یعنی فرایند سم زدایی با کاهش دوز تدریجی دارو همراه است تا دوز آن به صفر برسد. ایمن‌ترین روش سم زدایی برای این دارو، استفاده از روش تدریجی است. اما سم زدایی سریع نیز برای بیمارانی که دوز مصرفی پایینی دارند یا مدت زمان کمی پتیدین مصرف کرده‌اند، ممکن است انجام شود.

سم زدایی پتیدین با نالتروکسان

در کلینیک ترک پتیدین ونک، از نالتروکسان در فرایند سم زدایی با هدف کاهش شدت علائم ترک استفاده می‌شود. در حقیقت نالتروکسان، میل به مواد مخدر را از طریق جلوگیری از فعال شدن گیرنده‌های مواد مخدر، سرکوب می‌کند. شایان ذکر است که به دلیل تنظیم برنامه درمانی منحصربفرد توسط متخصصین مرکز ترک اعتیاد ونک برای هر بیمار، ممکن است داروی تجویزی برای یک بیمار متفاوت از دیگری باشد.

مراقبت‌های بعد از ترک پتیدین

گمان نکنید بعد از انجام سم زدایی و ترک فیزیکی پتیدین، کارتان تمام شده است! هدف کادر پزشکی متخصص ما در کلینیک شبانه روزی ترک مواد مخدر ونک، ریشه کن کردن اعتیاد شما است، به همین منظور در این مرکز مراقبت‌های بعد از ترک که شامل جلسات مشاوره ترک پتیدین است، بسیار جدی گرفته می‌شود.

مشاوره و روان درمانی ترک اعتیاد به پتیدین

به منظور از بین بردن اعتیاد روانی در بهترین کلینیک تخصصی ترک اعتیاد در تهران، جلسات مشاوره و روان درمانی انجام می‌شود. این جلسات ممکن است بصورت فردی، گروه درمانی، خانواده درمانی و… برگزار گردد.

ترک اعتیاد به پتیدین چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ترک پتیدین به شرایط بیمار و دوز مصرفی او بستگی دارد. آن دسته از بیمارانی که مصرف پتیدین کمی دارند ممکن است در عرض چند روز، فرایند ترک پتیدین را انجام دهند، اما آن دسته از بیمارانی که دارای مصرف زیاد پتیدین هستند، ممکن است دوره سم زدایی شان تا حداکثر سه هفته نیز طول بکشد.

برای ترک پتیدین به کجا مراجعه کنیم؟

بهترین مرکز ترک پتیدین در تهران، یعنی ونک کلینیک، با بهره گیری از متخصصین ترک اعتیاد، که شامل پزشک ترک اعتیاد، روانشناس ترک اعتیاد، روانپزشک ترک اعتیاد، مشاور، روانکاو، متخصص مغز واعصاب و… است، آمادگی کاملی جهت پذیرش شما دارد. این مرکز با ارائه امکانات رفاهی و هتلینگ نظیر اتاق‌های وی آی پی، امکانات کاردرمانی، اینترنت اختصاصی، تیم پزشکی مختص بیمار و… فرایند ترک پتیدین راحتی را برای شما عزیزان فراهم می‌کند. در مورد پتیدین عموما درمان بستری ترک اعتیاد توصیه می‌شود. اما مرکز ما خدمات درمان سرپایی را نیز به بیماران ارائه می‌دهد.

هزینه ترک اعتیاد به پتیدین

هزینه ترک اعتیاد پتیدین به مدت زمان سم زدایی فرد و دارویی‌هایی که در طول آن می‌گیرد و همچنین نوع و تعداد جلسات روان درمانی بستگی دارد. بنابراین برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. اگر سوالی در زمینه ترک پتیدین دارید، با ما تماس حاصل فرمایید.

منابع: healthdirect ، fherehab