روش های ترک الکل در منزل (0 تا 100 ترک الکل در خانه)

"Ways to quit alcohol at home."

بیایید از ابتدای مطلب روراست باشیم، سم زدایی ترک الکل به هیچ عنوان نباید به تنهایی انجام گیرد، علت آن است که الکل و بنزودیازپین‌ها از جمله موادی هستند که علائم ترک تهدیدکننده زندگی را ایجاد می‌کنند، لذا اگر روی ترک الکل در منزل اصرار دارید، توصیه می‌کنیم تا حتما کمک پزشکی دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که هر کسی نباید برای ترک الکل در خانه اقدام کند و انجام آن مستلزم شرایط خاص خود است. در هر صورت اگر خواهان یادگیری روش ترک الکل در منزل می‌باشید، جای درستی آمده‌اید. در این مطلب قصد داریم 0 تا 100 درمان خانگی ترک الکل را بررسی کنیم.

ترک الکل در منزل بصورت ایمن چگونه است؟

توجه: روش خانگی ترک الکل، شما را با خطرات کشنده و تهدیدکننده زندگی روبرو می‌کند!

خطرات سم زدایی ترک الکل در منزل

سم زدایی ترک اعتیاد الکل در خانه می‌تواند خطرناک باشد، زیرا در طی آن ممکن است عوارض جدی سلامتی و علائم ترک بالقوه تهدید کننده زندگی بروز کند. برخی از خطرات ترک خانگی الکل عبارتند از:

• تشنج

یکی از علائم ترک فوق العاده خطرناک در طی پروسه سم زدایی الکل، تشنج است. مسلما تشنج از قبل به شما خبر نمی‌دهد که من میخواهم اتفاق بیفتم! به همین دلیل اگر شما بدون نظارت مداوم پزشکی برای ترک الکل در خانه اقدام کنید و دچار این عارضه شوید، می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و این کاملا جدی است!

• بروز دلیریوم ترمنس (DTs)

از شدیدترین علائم سندرم ترک الکل است و می‌تواند شامل گیجی، بیقراری و توهم شود. این علائم تهدیدکننده زندگی شما هستند و نیاز به کمک فوری پزشکی برای برطرف شدن دارند.

• کم آبی

الکل می‌تواند منجر به کم آبی و عدم تعادل الکترولیت شود که این عارضه به ویژه برای افراد مسن که بیشتر مستعد کم آبی هستند، خطرناک است.

• عوارض قلبی

ترک الکل باعث تغییراتی در ضربان قلب و فشار خون می‌شود که این احتمال خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد.

• عوارض سلامت روان

ترک الکل می‌تواند اختلالات زمینه‌ای سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی را تشدید کند و علائمی مانند بیقراری، پارانویا و حتی روان پریشی را بوجود آورد.

• عود

بدون حمایت و راهنمایی مناسب، تلاش برای سم‌زدایی ترک خانگی الکل تنها با روش بوقلمون سرد امکانپذیر است، این رویکرد می‌تواند خطر عود را افزایش دهد و دستیابی به بهبودی را دشوارتر کند.

بنابراین بسیار مهم است تا قبل از هر گونه اقدام برای ترک الکل در منزل، با یک متخصص پزشکی صحبت کنید تا مشخص شود که آیا روند ترک الکل در خانه برای شما بی‌خطر و مناسب است یا خیر؟ حتی اگر بتوانید ترک خانگی الکل را انجام دهید، باز هم باید کمک حرفه‌ای و برنامه‌ای برای مدیریت علائم ترک خود داشته باشید. در برخی موارد نیز، لازم است تا سم زدایی را در یک محیط پزشکی تحت نظارت مانند محیط بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران یعنی ونک کلینیک انجام دهید، جایی که مراقبت و حمایت مناسبی را دریافت خواهید کرد.

چه کسانی نباید برای ترک الکل در خانه اقدام کنند؟

همانگونه که گفتیم ترک الکل در منزل، برای همه افراد مناسب نیست، اگر هر یک از ویژگی های زیر دارید، ترک خانگی الکل می‌تواند برای شما خطرناک و تهدیدکننده زندگی باشد:

این افراد ترک الکل در منزل را فراموش کنند

نکته: همه افراد نمی‌توانند برای ترک الکل در منزل اقدام کنند!

1. اعتیاد شدید به الکل
  2. سابقه علائم دلیریوم ترمنس و یا تشنج
  3. داشتن بیماری های مزمن و خاص مانند اختلالات کبد، بیماری قلبی و پانکراتیک که در روند ترک الکل بدتر می‌شوند.
  4. سابقه بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب که با سم زدایی ترک الکل شدت می‌یابند.
  5. مصرف داروهایی که با الکل تداخل دارند
  6. سابقه انجام ترک الکل در منزل و مشاهده عوارض مربوط به آن

اگر هریک از موارد بالا را دارید، باید ترک الکل در خانه را فراموش کنید و برای دریافت خدمات بستری بهترین مرکز ترک الکل در تهران آماده شوید.

ترک الکل در منزل چگونه است؟

اگر به دنبال ترک خانگی الکل هستید، قبل از هر گونه اقدامی لازم است تا با پزشک حاضر در یک مرکز ترک اعتیاد خوب مشورت کنید. پزشک ترک اعتیاد “ونک کلینیک” ابتدا شرایط شما را ارزیابی کرده و در نهایت تعیین می‌کند که آیا می‌توانید برای ترک الکل در منزل اقدام کنید یا خیر.

اگر شما واجد شرایط انجام سم زدایی ترک الکل در خانه نباشید، توصیه می‌شود تا در یک مرکز درمانی مانند ونک کلینیک بستری شوید. از این طریق شما تحت نظارت 24 ساعته قرار دارید، تا در صورت بروز علائم ترک الکل خطرناک، سریعا بهبود یابید.

اما اگر پزشک ترک اعتیاد تشخیص دهد که می‌توانید ترک خانگی الکل را انجام دهید، در اینصورت می‌توانید خدمات سرپایی درمان اعتیاد را دریافت کنید. احتمالا دکتر ترک الکل شما رویکردهای زیر را در نظر می‌گیرد تا درمان اعتیاد الکل بطور کامل انجام شود:

چطور ترک الکل در خانه بصورت ایمن انجام میشود؟

به منظور ترک الکل در خانه، با متخصصین بهترین مرکز ترک اعتیاد زنان و مردان، تماس(88054951) بگیرید.

روش های ترک الکل در منزل بصورت ایمن

روش خانگی ترک الکل بصورت ایمن عبارت است از:

1. سم زدایی ترک الکل در خانه

معمولا پزشک ترک اعتیاد از میان روش‌های سم زدایی، رویکرد سم زدایی تدریجی را انتخاب می‌کند که در طی آن دوز مصرفی الکل به تدریج کاهش می‌یابد تا به میزان صفر برسد. با این رویکرد شدت علائم ترک، نسبت به رویکرد بوقلمون سرد، کاهش می‌یابد.

دقت کنید که اگر کمک حرفه‌ای دریافت نکنید، نمی‌توانید از رویکرد تدریجی بهره بگیرید، زیرا شما نمی‌دانید چه میزان از دوز الکل را در چه بازی زمانی باید کاهش دهید، از اینرو تنها می‌توانید از روش ترک الکل در منزل بوقلمون سرد استفاده کنید. این روش شامل قطع ناگهانی الکل بوده که منجر به علائم ترک بسیار شدید می‌شود و اغلب نتیجه ای جز عود ندارد! اما در مورد الکل قضیه کمی متفاوت است.

ترک الکل به خودی خود خطرناک است و اگر کمک حرفه‌ای دریافت نکنید، می‌تواند حتی منجر به مرگ شود، عود که جای خود را دارد!

1. داروهای ترک الکل

به منظور برطرف کردن یک سری علائم ایجاد شده در طول سم زدایی، از داروی ترک الکل بهره گرفته می‌شود. این داروها به ایمن شدن و راحت‌تر شدن فرایند درمان اعتیاد کمک می‌کنند، زیرا موجب می‌شوند تا فرد در حال تجربه سم زدایی درد کمتری را تحمل کند.

1. باز توانی ترک الکل

در این مرحله که معمولا از زمان آغاز سم زدایی و یا بعد از آن شروع می‌شود، اعتیاد روانی بیمار برطرف خواهد شد و به علت گرایشات شما نسبت به الکل پی برده می‌شود. در ادامه آموزش هایی به منظور چگونگی برطرف کردن استرس تان در موقعیت های اضطراب زا به شما داده می‌شود تا بتوانید با رویکردهای مقابله‌ای مثبت با استرس خود مواجه شوید و دیگر به سراغ الکل نروید.

در ادامه کارهایی وجود دارد که به منظور ترک خانگی الکل، باید خود را ملزم به اجرای آن کنید!

نکات مهمی که باید برای ترک الکل در منزل رعایت کنید

اگر می‌خواهید ترک الکل در خانه به نتیجه برسد، از انجام کارهای زیر غافل نشوید:

نکاتی برای ترک الکل در خانه

برای ترک الکل در منزل، علاوه بر دریافت کمک پزشکی، نیازمند حمایت اطرافیان خود هستید

• یک سیستم حمایتی ایجاد کنید. دوستان و خانواده می‌توانند در طول فرآیند سم زدایی و تحمل علائم ترک شما را تشویق کنند تا مقوامت کنید.
  • با پزشک و روانشناس ترک اعتیاد خود بطور مرتب در ارتباط باشید تا پیشرفت تان را زیرنظر داشته باشید و از حرکت رو به جلوی خود اطمینان حاصل کنید.
  • ورزش عامل مهمی در ترک اعتیاد است. بنابراین تحرک را از یاد نبرید.
  • برای ترک الکل در منزل، استراحت کافی را فراموش نکنید. به اندازه(حداقل 7 تا 8 ساعت) بخوابید و از وسایلی که خواب تان را مختل می‌کنند، مانند کافئین و وسایل الکترونیکی دوری کنید.
  • تغذیه مناسب در درمان خانگی ترک الکل داشته باشید. تعداد وعده هایتان را بیشتر کنید و در آن‌ها مواد مغذی بگنجانید و مواد فراوری شده را کاهش دهید.
  • به دلیل اینکه شما فقط برای دریافت درمان به ونک کلینیک مراجعه می‌کنید، ممکن است در زمان های سپری شده در منزل، دچار دلیریوم ترمنس شوید، در اینصورت باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی برای مدیریت علائم ترک اینچنینی نیاز به بستری شدن دارید!

ترک الکل در خانه چقدر طول میکشد؟

مدت زمان لازم برای ترک الکل در منزل، به عوامل مختلفی بستگی از دارد؛ از جمله شدت اعتیاد به الکل، مدت زمان مصرف الکل و شرایط جسمی و روانی بیمار!

اما بطور کلی علائم ترک الکل در طی 6 الی 12 ساعت بعد از اخرین نوشیدن ظاهر شده و در عرض یک الی 2 روز بر شدت آن افزوده می‌شود و سپس در روز سوم شدت بیشتری می‌یابد و به تدریج با گذشت روزها رو به افول می‌رود.

جدول زمانی ترک الکل در منزل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما بطور عمومی بصورت زیر خواهد بود:

ترک الکل در منزل چقدر طول می کشد؟

برای کاهش مدت زمان ترک الکل در منزل با متخصصین ونک کلینیک تماس(88064379) بگیرید.

جدول زمانی و عوارض ترک الکل در منزل

• 1 الی 2 روز بعد از آخرین نوشیدن

علائم ترک الکل خفیف، در این بازه زمانی شامل لرز، میل و هوس خفیف تا متوسط الکل، اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی است.

• روز دوم تا سوم

علائم ترک اعتیاد الکل در خانه در این بازه زمانی شدیدتر می‌شود. این علائم عبارتند از: تعریق، استفراغ، حالت تهوع، تپش قلب، لرز، میل شدید به الکل و تشنج.

• هفته اول و دوم

از شدت علائم ترک الکل فیزیکی کاسته شده و اکثر علائم رو به افول رفته اند. اما ممکن است برخی از افراد علائم ترک روانی مانند نوسانات خلقی، اضطراب، افسردگی و اختلالات خواب و میل و هوس نسبت به الکل همچنان وجود داشته باشند.

• هفته سوم و چهارم

برای اکثر افراد بیشتر علائم ترک از بین رفته است، اما برخی از افراد ممکن است علائمی مانند بیخوابی و انرژی کم را همچنان داشته باشند.

توجه کنید که این جدول زمانی و عوارض ترک گفته شده، کلی است و مدت زمان لازم برای ترک الکل در منزل می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. اگر متوجه شدید که در زمان ترک الکل در خانه دچار علائم ناخوشایند و خطرناک شده‌اید، فورا با متخصصین بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران تماس(88037326) بگیرید.

مزایای درمان سم زدایی ترک الکل تحت نظارت پزشکی

با همه این احوالات و توضیحات راجع به خطرات ترک الکل در منزل، برخی از افراد به اجرای سم زدایی ترک الکل در خانه اصرار دارند. حال بیایید از دریچه دیگری نگاه کنیم. تصور کنید که به یک مرکز درمانی معتبر مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد “ونک کلینیک” مراجعه کرده‌اید و خمدات بستری را دریافت نمودید. در این شرایط سم زدایی پزشکی شما با ویژگی های زیر انجام می‌شود:

• اجرای سم زدایی الکل از بدن، زمانی که تحت نظارت 24 ساعته قرار دارید، منجر به این می‌شود که اگر هر عارضه خطرناک اتفاق افتاد، مثلا بیمار تشنج کرد و یا دچار علائم دلیریوم ترمنس شد، سریعا توسط کادر درمانی ونک کلینیک مداوا شده و خطر دفع شود. این در حالیست که اگر شما برای ترک الکل در منزل اقدام کنید، نمی‌توانید سریعا خطر را دفع نمایید.
  • مورد بعدی، تغییر در برنامه درمانی اعتیاد است. چه شما خدمات سرپایی را برای ترک الکل خود انتخاب کنید و چه در ونک کلینیک بستری شوید، برنامه درمانی منحصربفردی برای شما تنظیم و تدوین خواهد شد. اما اگر تحت نظارت شبانه روزی باشید، پزشک می‌تواند روند درمان شما را از نزدیک مشاهده کند و تغییرات لازم را در صورت لزوم در برنامه ایجاد نماید.
  • ترک الکل در کلینیک با همراهی تیم پزشکی و مشاوره تغذیه همراه است. مشاور تغذیه به شما کمک می‌کند تا بهترین غذاهای مغذی را برای ترک الکل در برنامه جامع درمانی خود قرار دهید.

در این مطلب همه چیز را در مورد ترک الکل در منزل بررسی کردیم. در هر صورت انتخاب با شماست! شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ ترک الکل با درمان بستری یا ترک الکل در منزل؟! یادتان باشد که حتما به نکات گفته شده توجه کنید و آن‌ها را کوچک نشمارید. اگر تجربه ترک الکل در خانه را داشته اید و عود کرده‌اید و یا اینکه اگر محیط خانه شما جایی بوده است که قبلا در آن الکل می‌نوشیدید، لازم است تا ترک خانگی الکل را فراموش کنید. اما اگر واجد شرایط ترک الکل در منزل هستید و روی آن اصرار دارید، می‌توانید برای دریافت کمک پزشکی روی متخصصین بهترین مرکز ترک الکل یعنی ونک کلینیک حساب باز کنید .در هر دو صورت ما برای دریافت خدمات درمانی شما عزیزان آماده ایم.

منبع: rehabsuk