سندرم ترک الکل (AWS) چیست؟ (علائم | درمان | تشخیص آن)

همه چیز درباره سندرم ترک الکل

سندرم ترک الکل، اصطلاحی است که در فرایند درمان اعتیاد به الکل با آن مواجه می‌شویم. ممکن است نام آن شما را بترساند، اما اگر از راه درست به ترک الکل بپردازید و کار درمان را به کاردان بسپارید، آنوقت متوجه خواهید شد که فقط اسم آن پیچیده و ترسناک است. در این مطلب قصد داریم تا 0 تا 100 سندرم ترک الکل را بررسی کنیم تا بعد از خواندن آن هیچ ابهامی در این زمینه نداشته باشید. اگر خواهان یادگیری درباره دلایل سندرم ترک الکل، چگونگی تشخیص آن و روش های درمان سندرم ترک الکل هستید، با متخصصین بهترین مرکز ترک الکل در تهران یعنی “ونک کلینیک” همراه باشید.

سندرم ترک الکل چیست؟

برای بهبود علائم سندرم ترک الکل، به کمک پزشکی نیاز دارید!

سندرم ترک الکل چیست؟

سندرم ترک الکل یا (AWS)، به علائمی گفته می‌شود که در اثر قطع ناگهانی مصرف الکل و یا کاهش دوز مصرفی آن ایجاد می‌شود. این علائم می‌تواند در پاره ای از موارد کشنده باشد! و شامل ترکیبی از علائم فیزیکی و حسی، مانند اضطراب، خستگی، توهم و تشنج است.

علائم سندرم ترک الکل شامل چه مواردی است؟

علائم این سندرم احتمالا، 6 ساعت بعد از اخرین مصرف الکل بروز می‌کند. رایج ترین این علائم عبارتند از:

• اختلالا خواب(دیدن کابوس یا بیخوابی)
  • لرز و تعریق
  • افزایش ضربان قلب
  • گیجی
  • سردرد

معمولا افراد حداقل دو مورد از علائم مذکور را دارند. این علائم در روز 2 و یا 3 شدیدتر خواهد شد و سپس از شدت آن کاسته می‌شود. اما ممکن است برخی از علائم بصورت خفیف تا هفته ها ادامه دار باشد. البته باید بگوییم که شدت علائم این سندرم به عوامل مختلفی نظیر انتخاب روش سم زدایی نیز بستگی دارد، بطور مثال شدت علائم سندرم ترک ناگهانی الکل بسیار بیشتر از زمانی است که سم زدایی الکل بصورت تدریجی باشد.

اگر فکر کرده‌اید که علائم سندرم ترک الکل به همینجا ختم می‌شود، سخت در اشتباهید!

علائم سندرم ترک الکل

برخی از علائم سندرم ترک الکل، می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند و این کاملا خطرناک و جدی است!

بطور میانگین، یک نفر از 10 نفر درگیر شدیدترین علائم سندرم ترک الکل تحت عنوان دلیریوم ترمنس می‌شود و البته مشخص نیست که شما شامل آن یک نفر باشد یا خیر! به همین دلیل است که توصیه می‌شود هرگز برای ترک الکل در خانه، آن هم به تنهایی اقدام نکنید و همیشه برای درمان اعتیاد به الکل، کمک پزشکی از مراکز معتبر درمانی دریافت نمایید. تا در صورت وقوع این علائم تهدید کننده زندگی، متخصصین اعتیاد بتوانند آنها را سریعا کنترل و مدیریت کنند. در این راستا می‌توانید به بهترین کلینیک ترک الکل در تهران، یعنی ونک کلینیک مراجعه کنید.

علائم شدیدترین نوع سندرم ترک الکل که با نام دلیریوم ترمنس (DT) شناخته می‌شود، عبارت است از:

• هذیان ترک الکل
  • تعریق مفرط
  • تنفس فوق سریع و ضربان قلب خیلی زیاد
  • توهمات شنوایی و بینایی و لمسی

علت بروز سندرم ترک الکل چیست؟

نوشیدن زیاد الکل، باعث تحریک سیستم عصبی و وابستگی آن به حضور الکل می‌شود. زمانی که وابستگی به الکل اتفاق افتاد، سیستم عصبی فرد با الکل سازگار شده و دیگر نمی‌تواند بدون الکل، عملکرد طبیعی داشته باشد. از اینرو اگر شما برای ترک الکل اقدام کنید و بصورت ناگهانی یا تدریجی دوز الکل را قطع کنید، بدن واکنش نشان داده و علائم سندرم ترک الکل ظاهر می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض تجربه سندرم ترک الکل هستند؟

افرادی با ویژگی های زیر با احتمال بیشتری، سندرم ترک الکل را تجربه می‌کنند:

علت بروز سندرم ترک الکل چیست؟

برای بهبود ایمن علائم سندرم ترک الکل، با بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران تماس(88054951) بگیرید

1. افراد الکی (کسانی که مبتلا به اعتیاد الکل هستند)
  2. افرادی که با روش بوقلمون سرد، الکل را قطع می‌کنند. ترک یکباره الکل، احتمال بروز علائم سندرم ترک الکل را بیشتر می‌کند.
  3. سندرم ترک الکل، در بزرگسالان بیشتر است.
  4. افرادی که قبلا علائم ترک الکل را تجربه کرده‌اند.
  5. افرادی که پرنوشی می‌کنند. زنان اگر بیشتر 4 نوشیدنی در یک جلسه بنوشند، و مردان اگر 5 نوشیدنی بیشتر بنوشند، دچار پرنوشی شده اند.

چشم اندازی برای سندرم ترک الکل

اکثر افرادی که به سندرم ترک الکل مبتلا می‌شوند، بطور کامل درمان خواهند شد. البته این منوط به مراجعه به بهترین دکتر ترک اعتیاد است. اما ممکن است برخی از علائم سندرم ترک الکل مانند اختلالات خواب و تحریک پذیری تا ماه‌ها ادامه یابد. اما اگر جز افرادی باشید که دلیریوم ترمنس را تجربه می‌کنید، ممکن است این علائم کشنده باشند! بنابراین ترک الکل زیر نظر کادر پزشکی را کاملا جدی بگیرید.

تشخیص سندرم ترک الکل در ونک کلینیک

دکتر ترک الکل حاضر در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد ونک، ابتدا سوالاتی را برای ارزیابی و بررسی علائم روانی سندرم ترک الکل از فرد می‌پرسد. این سوالات عبارتند از:

• تو کی هستی؟
  • امروز چه روزی است؟
  • حس می‌کنی دور سرت چیزی بسته شده است؟!
  • حس می‌کنی حشرات در زیر پوستت حرکت می‌کنند؟!
  • در ناحیه شکم چه احساسی داری؟

تشخیص سندرم ترک الکل توسط پزشک و روانشناس ترک اعتیاد حاضر در ونک کلینیک

تشخیص سندرم ترک الکل، توسط پزشک و روانشناس ترک الکل در ونک کلینیک

در ادامه دکتر ترک الکل ونک کلینیک، یک سری علائم جسمی را در فرد بررسی می‌کند. این علائم شامل موارد زیر است:

1. لرز
  2. تب
  3. کم آبی بدن
  4. ضربان قلب نامنظم

سپس یک آزمایش برای بررسی شدت علائم سندرم ترک الکل توسط پزشک ترک اعتیاد انجام می‌گیرد و شدت علائم زیر بررسی می‌شود: 1. تحریک 2. اضطراب 3. سردرد 4. اختلالات شنوایی 5. اختلال در تفکر 6.تعریق ناگهانی 7. اختلالات لمسی و بینایی.

از این طریق کادر پزشکی حاضر در ونک کلینیک، به بروز و یا عدم بروز سندرم ترک الکل پی می‌برند.

درمان سندرم ترک الکل چگونه است؟

درمان سندرم ترک الکل، به شدت علائمی که بروز می‌کند، بستگی دارد. اما بطور کل برای جلوگیری از علائم تهدیدکننده زندگی مانند هذیان، توهم و تشنج، لازم است تا افراد تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند.

در مرکز ترک اعتیاد ونک کلینیک، کادر پزشکی بطور شبانه روزی بر علائم و نشانه های بیمار نظارت می‌کنند تا در صورت لزوم بتوانند با روش‌های دارو درمانی و روان درمانی، علائم بیمار تحت کنترل قرار دهند. در حقیقت هدف پزشکان مجموعه ونک لینیک، ترک الکل تضمینی شما بصورت ایمن و در سریع ترین زمان ممکن است.

سه رویکرد برای درمان سندرم ترک الکل وجود دارد که در زیر بیان می‌کنیم:

درمان سندرم ترک الکل

در ونک کلینیک، روانشناس، روانپزشک و دکتر ترک اعتیاد، به درمان علائم سندرم ترک الکل می‌پردازند

• جلسات مشاوره ترک الکل

این جلسات با حضور روان درمانگر و بصورت های مختلفی نظیر درمان فردی، درمان گروهی، خانواده درمانی و زوج درمانی انجام میشود. رویکردهای  مختلفی نیز برای درمان علام روانی سندرم ترک الکل وجود دارد که شامل درمان دیالکتیکی و یا درمان شناختی رفتاری و … است. که روانشناس ترک اعتیاد با توجه به شرایط بیمار از آن ها بهره می‌گیرد.

دارو درمانی برای بهبود سندرم ترک الکل

داروهای زیر برای بهبود علائم سندرم ترک الکل، توسط روانپزشک ترک اعتیاد حاضر در ونک کلینیک، با توجه به نوع علائم بروز یافته، انتخاب و تجویز خواهد شد:

• کلردیازپوکساید
  • لورازپام
  • آلپرازولام

تمام داروهای ذکر شده جز دسته داروهای بنزودیازپین‌ هستند و هیچ گاه نباید خارج از تجویز پزشک مصرف شوند. زیرا پتانسیل اعتیاد بنزودیازپین‌ها بالا است و در صورت سوءمصرف و یا استفاده طولانی مدت ، اعتیاد به لورازپام و یا اعتیاد به آلپرازولام و… بوجود می‌آید و باید علاوه بر ترک الکل، برای ترک لورازپام یا ترک آلپرازولام و…نیز اقدام کنید.

تغذیه مناسب و ویتامین برای ترک الکل

احتمالا شما با مصرف الکل دچار بی اشتهایی شده‌اید. اما فرایند ترک الکل و مقاومت در برابر علائم سندرم ترک الکل، نیازمند مصرف غذاهای مناسب و ویتامین های مکمل است. یکی از ویتامین ها برای بهبود سندرم ترک الکل، فولیک اسید می‌باشد. زیرا شما در اختلال مصرف الکل، دچار کمبود فولیک اسید می‌شوید.

چطور از وقوع سندرم ترک الکل جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از بروز سندرم ترک الکل، پرهیز از نوشیدن‌های منظم و سنگین است. اگر اختلال مصرف الکل دارید یعنی دچار اعتیاد به الکل هستید، توصیه می‌شود تا سریعا برای ترک الکل اقدام کنید که بتوانید زندگی عاری از الکل و عوارض آن مانند سندرم ترک الکل را از سر بگیرید. بنابراین اگر دچار  اعتیاد الکل شده‌اید، سریعا برای ترک اعتیاد الکل اقدام کنید. اگر خواهان درمانی ایمن و راحت هستید، کافیست با بهترین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد کشور یعنی مرکز ترک اعتیاد “ونک کلینیک” تماس(88064379) بگیرید. ما آماده درمان ایمن و سریع شما عزیزان و بهبود علائم سندرم ترک الکل شما هستیم.

منبع: healthline