بهترین راه درمان کبد چرب الکلی چیست؟

بهترین راه درمان کبد چرب الکی

درمان موفقیت آمیز بیماری کبد مرتبط با مصرف الکل (ARLD) اغلب به خود فرد بستگی دارد. یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها کبد چرب الکلی است. زمانی‌که شما اقدام به ترک الکل و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود کنید، اثرات کبد چرب الکلی اغلب معکوس می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین راه درمان کبد چرب الکی آشنا کنیم، اگر مبتلا به بیماری‌های کبد هستید یا الکل مصرف می‌کنید، به خواندن ادامه دهید.

درمان بیماری کبد چرب الکلی

مضرات و خطرات مصرف نوشیدنی های الکلی برای کبد

عوارض مصرف الکل بر کبد منجر به انواع اختلالات مرتبط با کبد و در نهایت نارسایی آن خواهد شد.  انواع بیماری‌های کبدی ناشی از الکل عبارتند از:

• کبد چرب الکی (استئاتوز)
  • التهاب کبد (هپاتیت الکلی)
  • هپاتیت الکلی حاد
  • اسکار کبد (سیروز)
  • نارسایی کبد

درمان کبد چرب الکلی با ترک الکل اتفاق می‌افتد در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. هر چه از موارد بالا به پایین بیاییم اوضاع بیماری و به طبع سلامتی فرد وخیم‌تر خواهد شد.

تاثیر الکل بر عملکرد کبدی

تاثیر الکل بر کبد بسیار جدی بوده و منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با نارسایی کبد خواهد شد. به استثنای مغز، کبد پیچیده ترین عضو بدن است. وظایف کبد عبارتند از:

تاثیر الکل بر عملکرد کبد

• فیلتر کردن سموم از خون
  • کمک به هضم غذا
  • تنظیم سطح قند و کلسترول خون
  • کمک به مبارزه با عفونت و بیماری

بسیاری از شما سوال می‌پرسید که مصرف الکل چه آسیب هایی به کبد میزند؟ در واقع کبد بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند خود را بازسازی کند. اما هر بار که به فیلتر کردن الکل می‌پردازد، تعدادی از سلول‌های کبد می‌میرند. کبد می‌تواند سلول‌های جدیدی ایجاد کند، اما استفاده طولانی مدت از الکل (نوشیدن بیش از حد) طی سال‌ها می‌تواند توانایی آن را برای بازسازی کاهش دهد. این می‌تواند منجر به بیماری‌های مربوط به کبد ار جمله کبد چرب الکی و جبران‌های دائمی به کبد شود. به همین دلیل در اولین مرحله بروز آسیب که کبد چرب است باید به درمان کبد چرب الکلی پرداخت تا به نارسایی کبد نکشد.

بیماری کبد چرب الکلی چیست؟

کبد چرب شایع‌ترین نوع بیماری کبدی مرتبط با الکل است. چربی در کبد انباشته شده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند. در صورت عدم درمان، این روند می‌تواند منجر به زخم شدن کبد (سیروز) شود.

علائم ابتلا به کبد چرب الکلی

ARLD معمولاً تا زمانی که کبد به شدت آسیب نبیند، هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم ابتلا به کبد چرب الکلی

برای ترک الکل، با متخصصین ونک کلینیک تماس(88054951) بگیرید
  • احساس بیماری
  • از دست دادن اشتها
  • زردی چشم و پوست (یرقان)
  • تورم در مچ پا و شکم
  • گیجی یا خواب آلودگی
  • استفراغ خون یا دفع خون در مدفوع

این بدان معنی است که ARLD اغلب در طول آزمایشات برای سایر شرایط یا در مرحله آسیب پیشرفته کبدی تشخیص داده می‌شود. اگر به طور منظم الکل بیش از حد مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی کند که آیا کبد شما آسیب دیده است یا خیر.

چگونه بیماری کبد چرب الکلی را درمان کنیم؟

پرهیز از الکل، بهترین روش درمان کبد چرب الکلی است. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، باید برای مدتی (بین بازه زمانی ماه‌ها یا سال ها) از الکل خودداری کنید، در اینصورت مشکلات کبدی با مصرف الکل ممکن است برطرف شود.

در صورتی که با حذف کامل الکل از رژیم غذایی شاهد معکوس شدن اثرات کبد چرب الکی بودید، می‌توانید دوباره (طبق استانداردهای NHS در مورد واحدهای الکل مصرفی)، بنوشید. اما باید در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اما اگر دچار شکل جدی‌تری از ARLD یعنی هپاتیت الکی یا سیروز الکلی باشید، ترک الکل بصورت مادام العمر ضروری است.

ترک الکل، موجب جلوگیری از بدتر شدن آسیب کبدی و مرگ شما در اثر ARLD است. اگر مبتلا به سیروز کبدی یا هپاتیت الکی باشید و برای ترک الکل اقدام نکنید، باید بدانید که در اینصورت هیچ درمان پزشکی یا جراحی نمی‌تواند از نارسایی کبد شما جلوگیری کند.

چگونه بیماری کبد چرب الکلی را درمان کنیم؟

اعتیاد الکل از جمله اعتیادهایی است که بسیار خطرناک بوده و حتما باید تحت نظارت پزشک و روانپزشک ترک اعتیاد انجام شود. علائم ترک الکل شامل تشنج است که می‌تواند کشنده باشد، بنابراین توصیه ما اینست که برای ترک الکل به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران مراجعه کنید.

علائم ترک الکل

در طول فرایند ترک الکل به منظور درمان کبد چرب الکی، ممکن است علائم ترک را بروز دهید. نشانه‌های مذکور در 48 ساعت اول در شدیدترین حالت خود خواهند بود، اما زمانیکه بدن با نبود الکل سازگار می‌شود، شروع به بهبود می‌کنند. بازه زمانی درمان اعتیاد به الکل معمولاً 3 تا 7 روز از زمان آخرین نوشیدن شما طول می‌کشد.

در بازه زمانی ترک الکل و به مدت یک ماه ممکن است دچار اختلالات خواب شوید، اما اکثرا بعد از یک ماه به حالت عادی بازخواهید گشت. ترک الکل در کلینیک ونک تحت نظر متخصصین مجرب انجام شده و سم زدایی آن بصورت تدریجی صرت می‌گیرد تا شدت علائم ترک کاهش یابد و روند سازگاری بدن با حالت بدون الکل تعدیل یابد. در طول روند درمان اعتیاد، دارودرمانی و روان درمانی نیز صورت می‌گیرد تا فرایند ترک الکل بصورت استاندارد و قطعی صورت گیرد.

روان درمانی برای ترک الکل و بهبود بیماری کبد چرب الکی

روان درمانی برای جلوگیری از عود ضروری بنظر می‌رسد. بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران با بهره گیری از کادر درمانی متخصص و کامل از قبیل روانپزشک و روانشناس ترک اعتیاد، به بررسی احساس و افکارتان و ارائه راهکارهای مثبت مقابله‌ای به شما می‌پردازد. تا در مواقع استرس بتوانید ری اکشن درستی داشته باشید و دیگر به سراغ مصرف مواد نروید. با درمان ریشه‌ای اعتیاد به الکل شما به سمت درمان کبد چرب الکلی گام برمی‌دارید.

دارودرمانی برای ترک الکل

داروهایی که برای ترک الکل از آن‌ها استفاده می‌شود عبارتند از:

• آکامپروسات
  • نالتروکسان
  • دی سولفیرام

رژیم غذایی مناسب کبد چرب الکلی

سوء تغذیه در افراد مبتلا به ARLD رایج است، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب کبد چرب الکی بسیار مهم است تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید. این رژیم باید بصورت زیر باشد:

رژیم غذایی مناسب کبد چرب الکلی

• پرهیز از غذاهای شور و اضافه نکردن نمک به غذاهایی که می‌خورید، می‌تواند خطر ایجاد تورم در پاها و شکم را که به دلیل تجمع مایعات ایجاد می‌شود، کاهش دهد.
  • رژیم غذایی کم نمک دریافت کنید
  • آسیب به کبد همچنین می‌تواند به این معنی باشد که بدن قادر به ذخیره گلیکوژن( کربوهیدراتی که انرژی کوتاه مدت را فراهم می‌کند) نیست. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن از بافت ماهیچه‌ای خود برای تامین انرژی بین وعده‌های غذایی استفاده می‌کند که منجر به تحلیل رفتن و ضعف عضلانی می‌شود. این بدان معناست که ممکن است در رژیم غذایی خود به انرژی و پروتئین اضافی نیاز داشته باشید.
  • میان وعده های سالم بین وعده های غذایی می تواند کالری و پروتئین شما را افزایش دهد. همچنین ممکن است خوردن 3 یا 4 وعده غذایی کوچک در روز به جای 1 یا 2 وعده غذایی بزرگ مفید باشد.

برای داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. در جدی ترین موارد سوءتغذیه، ممکن است نیاز باشد که مواد مغذی با لوله تغذیه از طریق بینی به معده وارد شود.

دارو برای درمان کبد چرب الکی

استفاده از دارو برای درمان مستقیم ARLD بحث برانگیز است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که شواهد محدودی برای اثربخشی دارو برای درمان کبد چرب الکی  وجود دارد.

برای افراد مبتلا به هپاتیت الکلی شدید، بستری در بیمارستان ضروری باشد.

درمان اختصاصی با کورتیکواستروئیدها ممکن است برای کاهش التهاب کبد در برخی از افراد مبتلا به این بیماری استفاده شود.

تاثیر ورزش بر بهبود کبد چرب الکلی

در کنار ترک الکل، ورزش نیز تاثیر به سزایی در درمان کبد چرب الکی دارد. از جمله ورزش‌های مفید برای بهبود کبد چرب عبارتند از: دوچرخه سواری و پیاده روی، دویدن، بدن سازی و تمرین های اینتروال.

با توجه به موارد گفته شده بهترین راه درمان کبد چرب الکی، ترک الکل همراه تغذیه مناسب و ورزش است. با توجه به اینکه این بیماری علائم خاصی ندارد لازم است تا شما مدام کبدتان را چک کنید و در صورت بروز آن سریعا برای ترک الکل اقدام نمایید. از آنجایی که درمان وابستگی و اعتیاد به الکل، دارای علائم ترک بسیار ناخوشایند و در برخی موارد کشنده است، توصیه ما این است که برای انجام فرایند درمان به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران مراجعه کنید. در کلینیک ونک شما بصورت شبانه روزی تحت نظارت کادر درمان قرار خواهید گرفت و پزشکان تمام تلاش خود را برای درمانی بدون درد و خماری انجام خواهند داد. دچار کبد چرب الکی شده‌اید؟! کافیست برای ترک الکل با ما تماس(88064379) بگیرید. کلینیک ترک اعتیاد ونک با بهره گیری از امکانات هتلینگ و پزشکان مجرب و متخصص آماده پذیرش شما عزیزان است.

منابع: www.nhs.uk ، www.nhsinform.scot