متادون چیست؟ + ( آیا ترک اعتیاد با متادون موثر است؟)

ترک اعتیاد با متادون امکان پذیر است؟

روش های ترک اعتیاد مواد افیونی متفاوت است و یکی از آن‌ها که معمولا در کمپ استفاده می‌شود، ترک اعتیاد با متادون می‌باشد. می‌دانیم که متادون یک ماده افیونی بوده و ساز  وکار آن در فرایند درمان اعتیاد به اینصورت است که جایگزین مواد افیونی شود. اما آیا واقعا استفاده از متادون در ترک اعتیاد موثر است؟! در این مطلب قصد داریم تا بطور خاص به بررسی مصرف متادون برای ترک اعتیاد بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز در مورد این رویکرد شنیده‌اید و خواهان استفاده از آن هستید، جای درستی آمده‌اید! به خواندن ادامه دهید تا ابهامات خود را رفع نمایید.

ترک اعتیاد با متادون

متادون چیست؟

متادون نوعی از مواد افیونی طولانی اثر است که در طول جنگ جهانی دوم تولید شده و برای درمان دردهای شدید از آن استفاده می‌شد. امروزه از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. اگرچه متادون نسبت به سایر مواد مخدر ایمن‌تر است، اما استفاده از آن منوط به مصرف دوز تجویزی پزشک و نظارت وی می‌باشد، زیرا این داروی افیونی می‌تواند منجر به سوءمصرف و اعتیاد به متادون گردد. در اینصورت مجبور خواهید بود که علاوه بر درمان درد موردنظر، برای ترک متادون نیز اقدام کنید!

معمولا متادون به صورت خوراکی مصرف خواهد شد. اشکال داروی متادون عبارت است از: آمپول، شربت متادون و قرص متادون.

عملکرد متادون چگونه است؟

متادون نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر می‌دهد تا احساس آرامش کنید. اثرات متادون بر بدن کندتر از سایر مسکن‌های قوی مانند مورفین است. اگر شما در اثر جراحت، جراحی یا بیماری طولانی مدت درد زیادی دارید، ممکن است پزشک متادون تجویز کند.

همچنین از متادون در ترک اعتیاد مواد مخدر مانند ترک کدئین، ترک هروئین، ترک هیدروکودون، ترک مورفین و ترک اعتیاد اکسی کدون استفاده می‌شود. ترک اعیتاد با متادون می‌تواند احساس مشابهی در افراد ایجاد کند و از علائم ترک متادون و میل به مواد افیونی باز دارد. به فرایند استفاده از متادون برای ترک اعتیاد، درمان جایگزین یا نگهدارنده نیز می‌گویند.

ترک اعتیاد با متادون تنها بخشی از برنامه درمانی شماست و درمان اعتیاد کامل نیست.

ترک اعتیاد با متادون ، رویکرد داروهای جایگزین

آیا متادون اعتیادآور است؟

از آنجایی که متادون یک ماده مخدر و افیونی به حساب می‌آید، امکان ابتلا به اعتیاد وجود دارد.

آیا متادون در ترک اعتیاد موثر است؟

همانگونه که گفتیم متادون یک ماده افیونی است که برای کاهش شدت علائم ترک هروئین و سایر مواد مخدر و همچنین به عنوان مسکن برای کاهش دردهای شدید استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که متادون در ترک اعتیاد موثر است.

زمانی که متادون برای ترک اعتیاد مواد افیونی استفاده می‌شود، می‌تواند علائم ترک و میل به مواد مخدر را کاهش دهد، اما حس سرخوشی و بالا بودن ناشی از مصرف مواد افیونی را به فرد نمی‌دهد.

استفاده از متادون در ترک اعتیاد تنها از طریق برنامه های درمانی تنظیم شده توسط پزشک اعتیاد و نظارت منظم، مشاوره و آزمایش های اعتیاد امکانپذیر است، حتی در اینصورت نیز امکان ابتلا به اعتیاد متادون وجود دارد. متاسفانه این رویکرد در ایران معمولا در کمپ ترک اعتیاد و بدون نظارت پزشکی تمام و کمال صورت می‌گیرد.

در کلینیک ترک اعتیاد ونک به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد زنان و مردان تهران ، ترک اعتیاد با متادون انجام نمی‌شود. ما از رویکردهای مطمئن تری برای درمان شما بهره می‌گیریم.

آیا متادون در ترک اعتیاد موثر است؟

آیا متادون برای ترک اعتیاد مناسب است؟

متادون و بوپرنورفین (قرص ب۲) برای درمان وابستگی یا سوء استفاده از مواد افیونی استفاده می‌شود. البته به دلیل اینکه روش‌های ترک متادون بهتری نیز وجود دارد، پزشک از طریق صحبت با شما باید بهترین رویکرد را برای ترک اعتیادتان تجویز نماید.

امروزه متادون به ندرت برای درمان درد شدید استفاده می شود و معمولا زمانی آن را بکار می‌برند که سایر درمان ها مؤثر نباشند یا فرد در حال تجربه درد غیر قابل تحملی باشد.

بطورکلی فرایند سم زدایی اعتیاد با درد و خماری همراه بوده و تجربه سم زدایی هر بیمار نیز منحصر به فرد است . در این حالت پزشک اعتیاد با توجه به علائم ترک ایجاد شده، باید داروهای متفاوتی را تجویز نماید. متادون برای ترک اعتیاد و کنترل علائم ترک می‌تواند خوب باشد، اما با در نظر گرفتن معایب آن، باید فرایند متادون درمانی را آغاز کرد.

اگر پزشک متادون را برای ترک اعتیاد شما تجویز کرد و شما نگران این هستید که به آن اعتیاد پیدا کنید، با او در مورد رویکردهای جایگزین ترک اعتیاد با متادون صحبت کنید.

اگر درد ناشی از اعتیاد خیلی شدید باشد، پزشک و روانشناس ترک اعتیاد با آموزش تکنیک هایی به شما یاد خواهد داد که درد خود را مدیریت کنید.

از جمله روش های جایگزین متادون برای ترک اعتیاد عبارت است از:

1. ورزش و فعالیت بدنی
  2. فعالیت اجتماعی
  3. تکنیک های آرام سازی
  4. مدیریت وضعیت سلامتی بدن

Methadone is only used to treat severe pain when other treatments do not work or cannot be tolerated

ترک اعتیاد با متادون تنها زمانی بکار برده می‌شود که سایر درمان های اعتیاد موثر واقع نشود.

آیا متادون برای ترک اعتیاد مناسب است؟

طریقه مصرف متادون برای ترک اعتیاد

اگر به عنوان مسکن می‌خواهید از متادون استفاده کنید، ابتدا به پزشک مراجعه کرده و از طریق نسخه، متادون را دریافت می‌کنید. طریقه مصرف متادون برای ترک اعتیاد باید از طریق یک برنامه درمانی جامع به شما داده شود. متخصصین مراکز ترک اعتیاد با ارزیابی های جسمی و ورانی شما باید دوزی را برایتان تنظیم کنند که بهترین نتیجه را داشته باشد. همچنین ممکن است این دوز تعیین شده در طول زمان تغییر کند. در حقیقت تجویز متادون برای ترک اعتیاد باید زمانی صورت گیرد که فواید متادون برای ترک اعتیاد، از عوارض آن بیشتر باشد.

همچنین هرگز بدون مشورت با پزشک ترک اعتیاد خود متادون را قطع نکنید، زیرا ممکن است دچار علائم ترک متادون کردید. بر طبق گفته کارشناسان، ترک اعتیاد با متادون حداقل به یک سال زمان نیاز دارد! و در زمان قطع مصرف متادون نیز شما باید با دکتر ترک اعتیاد صحبت کنید تا متادون را بصورت تدریجی ترک نمایید، در غیر اینصورت دچار علائم ترک متادون خواهید شد.

در این حین ممکن است برخی افراد متادون را به صورت غیرقانونی و بدون نسخه مصرف می‌کنند. اکثر این افراد متادون را تزریق می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را در معرض بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت C قرار دهد.

فراموش نکنید که روند ترک اعتیاد با متادون ، بسیار طولانی مدت است. البته مدت زمان ترک مواد افیونی با متادون به موارد بسیاری ماننند سن، جنسیت، ژنیک، بیماری مزمن جسمی و روانی بستگی دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مصرف متادون برای ترک اعتیاد در منزل به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، زیرا احتمال عود شما و یا شکل گرفتن اعتیاد از نوعی جدید بسیار بالا است.

متادون در ترک اعتیاد

مزایای ترک اعتیاد با متادون چیست؟

تا الان می‌دانیم که متادون دارویی برای بهبود و کاهش شدت علائم ترک متادون است و می‌تواند در ترک اعتیاد موثر واقع شود. در جمله مزایای ترک اعتیاد با متادون عبارت است از:

• کاهش شدت علائم ترک : متادون می‌تواند علائم ترکی مانند اسهال، اضطراب، تهوع و…را بطورقابل توجهی بهبود ببخشد و بطور کلی فرایند درمان اعتیاد را آسان تر کند.
  • جلوگیری از عود مصرف: متادون با کاهش میل به مواد مخدر می‌تواند از بازگشت به مصرف مجدد مواد جلوگیری کند. این دارو با اتصال به گیرنده های مواد افیونی مغز ، میل به مصرف مواد افیونی را کاهش می‌دهد.

اما به همینجا ختم نمی‌شود زیرا هر دارویی در کنار مزایا، دارای معایب نیز می‌باشد.

معایب متادون برای ترک اعتیاد چیست؟

عوارض ترک اعتیاد با متادون چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذر کرد. از جمله عوارض مصرف متادون در ترک اعتیاد عبارت است از:

• اعتیاد به متادون: متادون اعتیاد آور است و اگر به درستی مصرف نشود می‌تواند منجر به وابستگی شود.
  • عوارض جانبی: متادون می‌تواند عوارضی مانند خواب آلودگی، تعریق، یبوست و تهوع داشته باشد.
  • هزینه: هزینه متادون می‌تواند بالا باشد.

متادون در آزمایش اعتیاد مشخص می‌ شود؟

​متادون نیز مانند سایر مواد اعتیادآور ، تست‌های تشخیص مخصوص به خود را دارد که مصرف متادون را نشان می‌دهد. تست عمومی اعتیاد که در آن تنها میزان مرفین مشخص می‌شود، فقط با مصرف تریاک و هروئین مثبت خواهد شد و مصرف متادون با این آزمایش قابل تشخیص نیست.

جایگزین ترک اعتیاد با متادون، مراجعه به مراکز درمانی معتبر است

همانگونه که گفتیم استفاده از متادون در ترک اعتیاد موثر است، اما یک مشکل بزرگ دارد و آن این است که متادون اعتیاد آور است! از این رو اگرچه رویکردهای جایگزین مانند ترک اعتیاد با متادون و ترک مواد افیونی با قرص ب۲ ممکن است در ترک مواد مخدر موثر باشند ، اما می‌توانند یک مشکل جدید تحت عنوان اعتیاد به متادون و اعتیاد به قرص ب۲ را ایجاد کنند. از این رو ما در مرکز ترک اعتیاد ونک (ونک کلینیک) از این روش ها بهره نمی‌گیریم. جایگزین ما ترکیبی از روش های ترک اعتیاد نوین و اصولی مانند سم زدایی تدریجی مواد افیونی، استفاده از داروهای غیراعتیادآور به منظور بهبود علائم ترک، کاشت ایمپلنت نالتروکسان و روان درمانی است. با ترکیب این روش ها و تنظیم برنامه جامع درمانی اعتیاد در ونک کلینیک ، می‌توانید مطمئن شوید که برای همیشه از شر مواد افیونی خلاص خواهید شد.

خواهان ترک اعتیاد بدون درد و خماری هستید، همین حالا با ما تماس(۸۸۰۵۴۹۵۱) بگیرید و از روش های نوین درمان اعتیاد برخوردار شوید.

منبع: drugs ، webmd